20 decembrie 2012

Insula care nu există
Într-un articol semnat de Damien Gayle Daily Mail publică în versiunea sa online din 23 noiembrie 2012 ştirea că radioamatorii au fost cei care încă de acum 12 ani au descoperit că insula Sandy de fapt nu există, deşi ea apare nu numai pe hărţile Google, dar şi pe hărţile maritime ca fiind situată la jumătatea distanţei dintre Australia şi Noua Caledonie. 


Daily Mail se referă la o relatare semnată de Richard Chirgwin în The Register sub titlul «Insula Sandy ‘Maria Celeste’ ne-descoperită pentru a doua oară» potrivit căreia radioamatorii cu pricina au căutat insula în 2000, pentru că existenţa ei ar fi zădărnicit adăugarea insulei Chesterfield FK/C ca o nouă entitate pe lista DXCC. Conform regulamentului era necesară o separare pe apă de cel puţin 350 de kilometri între punctul cel mai vestic al Noii Caledonii şi punctul cel mai estic al insulei Chesterfield. Dacă insula Sandy ar fi existat această separare nu era suficientă şi încercarea validării entităţii separate ar fi eşuat.


Experţii cartografi consultaţi de Daily Mail sunt de părere că avem de-a face cu una dintre numeroasele erori strecurate în hărţi ca urmare a digitalizării fotografiilor realizate din satelit. Misterioasa insulă-fantomă din Pacificul de sud care se pare că nu există, deşi apare ca o bilă întunecată în Marea Coralilor, a intrat ieri în atenţia publică atunci când s-a aflat că geologii care au căutat-o n-au găsit nimic. Echipa de cercetări maritime australiene care a făcut noua «ne-descoperire» în cursul unei călătorii de 21 de zile investighează acum cauza erorii, însă cartografii britanici o pun pe seama încrederii noastre exagerate în sateliţi.
Dr. Benjamin Hennig, expert cartograf de la Universitatea din Sheffield spune că informaţiile sugerează faptul că eroarea s-a produs atunci când datele despre regiunea respectivă au fost digitalizate. Se pare că insula a ajuns să fie marcată în arhivele hărţilor digitale, care apoi au fost utilizate în platforme, cum ar fi hărţile Google. Dar eroarea apare şi în lucrările tipărite, realizate la rândul lor pe baza cartografiei digitale.

Conform The Register «pasionaţii transmisiunilor radio au fost primii care au raportat în 2000 că insula nu există, după ce au realizat o expediţie dintr-o locaţie îndepărtată. O relatare publicată de Tim Totten, un radioamator care nu era membru al expediţiei (J37H din insula Grenada – nota mea, YO4PX) descrie faptul că radioamatorii au observat că insula Sandy apare pe unele hărţi, în vreme ce pe altele locul în care ar fi trebuit să se afle indică doar un întins de apă.»
Reporterii de la The Register l-au întrebat în 2000 pe David Miller, editor-şef al Hărţilor National Geographic, una dintre sursele care indicau existenţa insulei, cum ar putea fi soluţionată această contradicţie. Raportul lui J37H menţiona că examinarea unor date mai exacte bazate de fotografiile din satelit relevă clar că oceanul din zona în care este marcată insula Sandy are de fapt o adâncime apreciabilă şi că acolo nu există nicio insulă. 
Imaginile din satelit ale hărţilor Google nu sunt actualizate în timp real şi în cele mai multe cazuri au o vechime de mai multe luni, sau chiar mai mulţi ani, explica dl. Miller, care a recunoscut că «hărţile noastre au ajuns iremediabil de anacronice pentru acea regiune şi că ar urma să fie aduse la zi în curând».  
Cunoştinţele noastre despre Terra sunt încă în bună măsură reprezentări ale unor incertitudini, în pofida informaţiilor culese de sateliţi. Este necesară intervenţia oamenilor în carne şi oase pentru a putea clarifica aceste lucruri. Probabil ne bazăm prea mult pe informaţia digitală, pe care o considerăm infailibilă, este de părere Dr. Benjamin Hennig.


72000 de legături în 6 zile realizate de o echipă internaţională în martie 2000

(Surse: Daily Mail Online, The Register, Southgate AR News, colecţia de QSL-uri YO4PX)

Despre mine

Fotografia mea
Constanţa, Constanta, Romania

ARHIVA ARTICOLELOR

free counters Stats Copyright©Francisc Grünberg. Toate drepturile rezervate. All rights reserved