20 ianuarie 2014

DXpediţie franceză pe ins. Tromelin (FT/T)




Comunicat de presă
10 ianuarie 2014
Interesul stârnit de anunţarea proiectului nostru (de a activa între 30 octombrie şi 10 noiembrie 2014 insula Tromelin, situată pe poziţia 10 în sondajul celor mai dorite entităţi DXCC) este extrem de important. Sperăm să trăiţi această aventură şi organizarea ei timp de un an alături de noi şi să împărtăşiţi pasiunea noastră pentru aceste insule îndepărtate. La momentul potrivit vom furniza detalii despre diferitele aspecte ale proiectului, dar veţi găsi mai jos unele răspunsuri la întrebările referitoare la anvergura echipei, a logisticii şi a cerinţelor organizării DXpediţiei.
Dintre toate insulele care formează grupul «insulelor răzleţe» (în franceză Îles Éparses) Tromelin este cea mai mică. Această bucăţică de pământ nu mai mare de un kilometru pătrat a fost clasificată ca rezervă naturală în 1975. Faura şi flora, aproape intacte, oferă un mediu extraordinar cercetării ştiinţifice. În fiecare an doar câţiva oameni de ştiinţă primesc aprobarea de a studia broaştele ţestoase şi coloniile păsărilor marine. Fiecare program de cercetări trebuie să obţină autorizarea din partea Autorităţii teritoriilor antarctice şi australe franceze (TAAF) şi al CNRS (Institutul naţional al ştiinţelor universului şi Institutul naţional al ecologiei şi mediului înconjurător).

Tromelin este singura dintre insulele Éparses care menţine o populaţie permanentă formată din trei tehnicieni aparţinând TAAF. Celelalte insule (Europa, Basse-Terre, Juan de Nova şi Glorioso) au o prezenţă militară şi un poliţist. Fiecare misiune pe Tromelin măreşte simţitor populaţia insulei şi poate produce un impact potenţial asupra mediului înconjurător.
DXpediţia din 2000 a reflectat această preocupare pentru prezervarea mediului, având în componenţa echipei doar patru operatori. În cursul discuţiilor noastre preliminare cu autorităţile răspunzătoare pentru Tromelin s-a revelat din nou compromisul necesar în privinţa numărului membrilor echipei. Impactului ecologic i s-au adăugat şi dificultăţile accesului şi ale logisticii, care împiedică deplasarea mai multor operatori. (Ultima operaţiune de radioamator a avut loc cu indicativul FR/F6KDF/T, cu care o echipă de patru amatori a adunat 50000 de legături în loguri. De atunci nu s-a mai eliberat nicio autorizaţie pentru Tromelin. Anul 2014 marchează aniversarea a 60 de ani de la prima activare a insulei de către Marc FB8BK/T.)
Pentru proiectul nostru din noiembrie 2014 au fost autorizaţi 6 operatori pentru o perioadă de 10 zile. Cu toate că aceasta va diferi de standardul marilor DXpediţii cu care suntem obişnuiţi în zilele noastre, nu trebuie trecut cu vederea că din momentul în care echipa noastră va ajunge pe insulă populaţia acesteia aproape că se va tripla.

Pentru a fructifica la maximum şederea noastră este important să fim solidari, organizaţi şi să ne cunoaştem bine între noi. Aceasta a fost ideea pe baza căreia s-a alcătuit un grup experimentat, însufleţit de un adevărat spirit de echipă, în defavoarea recrutării unor operatori lipsiţi de o experienţă trăită în comun. F5KDF, clubul ai cărui membri formează Lyon DX Gang şi echipa F6KOP au dovedit în numeroase ocazii că se vor putea ridica la standardul dorit. Echipa va fi formată din Seb F5UFX, Michel FM5CD, Flo F5CWU, Eric F5SIH, Franck F4AJQ şi Fred F5ROP.
Prezenţa forţelor franceze pe Europa, Juan de Nova şi Glorioso a înlesnit realizarea unor DXpediţii de amator militare desfăşurate în 2003 pe Europa şi în 2009 pe Glorioso. În cazul insulei Tromelin situaţia este diferită, pentru că transportul operatorilor şi al echipamentului va fi realizat cu un mic avion particular, ceea ce incumbă costuri semnificative din cauza multiplelor zboruri necesare, însă este singura cale pentru noi de a ajunge pe insulă. (Se estimează că bugetul expediţiei va necesita suma de 90000 USD, cea mai importantă parte din această sumă fiind necesară acoperirii costurilor logisticii şi transportului.)

Obiectivul principal nu va fi acela de a oferi unui mic număr de «mari tunuri» posibilitatea realizării condiţiilor încă unei diplome pe lângă numeroasele pe care le deţin deja, ci mai degrabă de a da ocazia tuturor să ne contacteze, indiferent de constrângerile geografice sau de propagare.
La sfârşitul anului 2013 am lansat un sait prin care am ţinut legătura cu comunitatea mondială a radioamatorilor. În ultimele două săptămâni ne-am adresat cluburilor şi asociaţiilor, invitându-le să participe la proiectul nostru. Unele dintre ele s-au şi angajat să ne sprijine, sperăm că li se vor alătura multe alte asociaţii. Ajutorul tuturor este o condiţie pentru a scoate din nou Tromelin în eter atâţia ani de absenţă.
Pregătirile vor continua în cursul întregului an. Curând ne vom desemna staţiile-pilot cu care vom coopera strâns în decursul expediţiei.
Suntem doar la câteva ore înaintea unei alte DXpediţii majore, FT5ZM. Echipa Tromelin 2014 urează noroc membrilor acesteia în lunga lor călătorie spre insula Amsterdam.
Vă mulţumim anticipat pentru sprijinul dumneavoastră şi vă dorim un an 2014 plin de satisfacţii.
73
Echipa DXpediţiei Tromelin Island 2014


*   *   * 
Northern California DX Foundation este încântată să anunţe o donaţie de 25000 USD acordată DXpediţiei FT5/T planificată pentru noiembrie 2014. Fără un sprijin financiar important din partea NCDXF DXpediţiile de acest gen în locaţii dificile sau rare nu s-ar putea realiza. […]
În ultimii 42 de ani NCDXF a finanţat DXpediţii majore în numeroase «cele mai dorite» entităţi. Meritele pentru aceste donaţii masive le revin contribuitorilor NCDXF, persoane individuale şi cluburi, care fac astfel de DX-uri posibile. Dumneavoastră aţi contribuit deja?
Glenn Johnson W0GJ, vicepreşedinte NCDXF
(Surse: saitul DXpediţiei, diverse buletine DX, Wikipedia, DX World.net)
(Acest articol va fi completat cu noi informaţii atunci când acestea vor deveni disponibile - nota mea, YO4PX)
......................................................................................................................

Insula a fost semnalată pentru prima dată în 1722 de navigatorul francez Jean Marie Briand de la Feuillée, care a botezat-o Île des Sables (Insula nisipurilor). În 1761 vasul francez Utile care transporta sclavi din Madagascar spre Mauritius a eşuat pe stâncile din jurul insulei. Echipa a ajuns în Madagascar cu o plută, abandonând însă circa 80 de sclavi pe insula pustie. În 1776, după 15 ani, comandantul vasului de război La Dauphine Bernard Boudin de Tromelin (de la care insula a dobândit numele său actual) a vizitat insula şi i-a salvat pe supravieţuitori: şapte femei şi un bebeluş de opt luni.
Revendicările Franţei asupra insulei datează din 1810. Cu toate acestea din secolul al XIX-lea până în 1950 Tromelin a fost o dependenţă a coloniei engleze Mauritius. În 1954 s-a încheiat o convenţie între Marea Britanie şi Franţa, în urma căreia francezii au construit o staţie meteo şi o pistă de aterizare pe insulă. Însă prin aceasta disputa nu s-a încheiat, căci Mauritius contestă transferarea suveranităţii în virtutea convenţiei franco-britanice, pretinzând că Tromelin făcea parte din teritoriul său în momentul trecerii de la statutul de colonie la independenţă. Franţa şi Mauritius au încheiat în 2010 un tratat de administrare comună a insulei. Staţia meteo, care are rolul de a emite avertizări despre cicloane, este în continuare întreţinută de Franţa şi personalul ei este asigurat de meteorologi din Réunion.

în sondajul The DX Magazine insula Tromelin s-a menţinut pe poziţia 10  în 2012 şi 2013. De pe insulă au avut loc doar activităţi sporadice. Iată QSL-urile câtorva dintre acestea: 

Noiembrie 1954, operator Marc Jouanny, prima activitate de radioamator

1963, o expediţie Gus Browning W4BPD

Septembrie 1980, FR0FLO/T şi FR7BP/T, operatori AA6AA, N6ZV, FR0FLO,
FR7BP, 11000 de QSO-uri
Ianuarie 1984, operator Yoland Hoarou

Martie 1992, operator Jacques Quillet

August 2000, operatori Eric F5PXT, Laurent F5PYI,
Erwann F6JJX şi Gil F5NOD, 50000 de legături

Videoul de mai jos, postat pe YouTube, reproduce un frumos reportaj al televiziunii franceze TF1, care a iniţiat realizarea unei serii de filme documentare despre insulele franceze Éparses administrate de TAAF, printre care şi insula Tromelin. Cei trei rezidenţi ai insulei primesc pe calea aerului o dată la două luni provizii expediate cu un avion militar din insula Réunion; se efectuează cu aceste ocazii şi lucrări de întreţinere a staţiei meteo, puternic expusă intemperiilor climatice. Orele de staţionare ale avionului pe Tromelin sunt numărate. Unul dintre rezidenţi şi-a încheiat misiunea şi este înlocuiţi cu un alt temerar, care urmează să staţioneze timp de trei luni la postul său pe insula pierdută în imensitatea Oceanului Indian. Pentru câteva ore sediul devine şi un oficiu poştal, iar timbrele şi plicurile pe care se aplică apostila administratorului constituie o raritate filatelică. În reportaj este evocată şi teribila întâmplare a celor 80 de  sclavi negri «uitaţi» pe Tromelin în 1776.



(Traduceri, documentare şi prezentare de YO4PX. Surse: The DX Magazine, saitul Les Nouvelles DX al lui F6AJA, K8CX QSL Gallery, colecţia de QSL-uri YO4PX, postul TF1/YouTube)

ULTIMA ORĂ
1 noiembrie 2014
Echipa a ajuns pe insulă şi este activă în toate benzile. 






      (Credit foto DX-World.net)
*   *   * 

Despre mine

Fotografia mea
Constanţa, Constanta, Romania

ARHIVA ARTICOLELOR

free counters Stats Copyright©Francisc Grünberg. Toate drepturile rezervate. All rights reserved