11 septembrie 2015

Ghid pentru îmbunătăţirea paginii web a clubului
După cum se arată în detaliu în materialul scris de Pete Sipple M0PSX şi publicat pe saitul extrem de activului club din comitatul Essex, Marea Britanie, paginile de internet ale unor entităţi instituţionale sau persoane individuale sunt instrumente extrem de eficiente de relaţionare cu publicul (public relations, PR) căruia îi aparţin şi căruia doresc să i se adreseze online. Ca orice demers uman, şi această acţiune necesită o anumită pricepere (know-how), absenţa ei conduce inevitabil la rezultate nesatisfăcătoare. 
Deşi din punct de vedere tehnic construirea unei pagini a devenit din ce în ce mai accesibilă şi nu mai este condiţionată atât de sever de însuşirea unor cunoştinţe de specialitate, întreţinerea ei ulterioară la un nivel acceptabil poate pune probleme destul de dificile celor nefamiliarizaţi cu munca de redactor şi cu elementarele noţiuni de jurnalism. Autorul ghidului de mai jos încearcă să analizeze aceste dificultăţi şi să ofere recomandări, sugestii şi chiar soluţii concrete. Bântuind prin cotloanele internetului şi vizitând nenumărate pagini web ale unor radioamatori, cluburi de radioamator şi asociaţii naţionale (vai, inclusiv «saitul» Federaţiei Române de Radioamatorism!), atât din ţară cât şi din străinătate, pot afirma că iniţiativa clubului din Essex de a aborda această temă - prima pe care o întâlnesc la acest nivel de-a dreptul didactic - este cât se poate de binevenită, iar publicarea ghidului în traducere se doreşte un stimulent pentru crearea şi, mai ales, administrarea ulterioară a unor pagini interesante, informative şi chiar atractive pentru potenţialii noi radioamatori din YO. (nota mea, YO4PX)
  
Dacă sunteţi decişi să încurajaţi venirea unor noi pasionaţi în radioamatorism unul dintre terenurile de luptă este lumea online. Saitul clubului dumneavoastră şi prezenţa sa socială în media este importantă şi s-ar putea să necesite de multă vreme o reanalizare. Dacă sunteţi administratorul unei pagini de club iată în cele ce urmează câteva idei de luat în considerare. Dacă sunteţi membrul unui club local şi simţiţi că saitul clubului dumneavoastră tânjeşte după puţină atenţie afectuoasă nu ezitaţi să împărtăşiţi această idee cu comitetul clubului.
În zilele noastre cineva trecător interesat de radioamatorism se adresează de cele mai multe ori unui motor de căutare în încercarea de a găsi un club de radioamatorism local. În mod ideal aţi dori ca potenţialul radioamator să dea peste clubul dumneavoastră şi, cine ştie, să devină un membru al acestuia.
Înainte de redactarea acestui ghid am vizitat zeci de saituri ale unor cluburi de radioamatorism şi iată ce am găsit:
- saituri neprietenoase care oferă prea puţine lucruri care să-i intereseze pe cei nou-veniţi în hobby;
- saituri construite cu ani în urmă, care au devenit greoaie şi în interiorul cărora navigarea este dificilă;
- saituri care abia oferă mai mult decât istoricul unor vechi întâlniri de club;
- saituri cu informaţii perimate, linkuri nefuncţionale sau care n-au mai fost actualizate de secole;
- saituri inadecvate internetului zilelor noastre (invizibile pentru motoarele de căutare sau care nu funcţionează pe telefoanele inteligente).
Am ajuns la concluzia că multe dintre saiturile unor cluburi din Marea Britanie sunt dedicate aproape exclusiv membrilor cluburilor respective, nefiind nişte instrumente care să recruteze noi amatori în hobby. Aceasta ar putea părea convenabil pentru clubul dumneavoastră, dar dacă se doreşte înflorirea radioamatorismului ar fi nevoie de ceva mai mult. S-ar putea depune nişte eforturi pentru ca pagina clubului să constituie o sursă de inspiraţie pentru alţii?

De ce e necesară schimbarea?
Fireşte, saitul dumneavoastră furnizează membrilor clubului detalii despre evenimentele viitoare – dar este aceasta oare suficient? Iată câteva motive pentru care ar merita ca saitul să fie regândit:
  • pentru a-l face mai atractiv pentru cei nou-veniţi în hobby;
  • pentru a face ca clubul dumneavoastră să-i invite pe oameni să se alăture şi să participe;
  • pentru a evidenţia cele mai bune lucruri pe care le întreprindeţi, nu doar cele pe care le-aţi realizat deja;
  • pentru a arăta că radioamatorismul este un hobby interesant, dinamic şi relevant.
Dacă credeţi că saitul dumneavoastră ar putea fi îmbunătăţit, iată un rezumat al unor măsuri care ar merita să fie evaluate:

1.  Cui vă adresaţi?
Aceasta este o întrebare importantă, dar prea des neglijată. Aşadar, cui se adresează saitul dumneavoastră?
  • unor persoane dornice să afle despre radioamatorism şi, eventual, să pornească pe drumul de a deveni radioamatori?
  • unor amatori care se gândesc să se alăture clubului?
  • membrilor clubului care doresc să afle despre evenimentele organizate de club?
  • într-o lume ideală un sait de radioamatorism ar trebui să-i aibă în vedere pe toţi aceştia, dar prea puţine o fac.
2.  Vă bucuraţi să primiţi noii-veniţi?
Imaginaţi-vă că aveţi un interes trecător pentru tehnologie. Un amic vă sugerează să aflaţi câte-ceva despre radioamatorism şi daţi o căutare online pentru a găsi un grup local de radioamatori. Veţi fi confruntat cu un sait tipic de club local care înfăţişează fotografii cu oameni care stau într-o cameră şi se uită pe un ecran, poze cu radiouri antice, tabele ininteligibile cu date ale activităţii solare, expresii de neînţeles şi prescurtări aparent fără nicio noimă. Are cumva pagina principală a clubului dumneavoastră texte de acest gen?
  • «Veniţi pe netul lui GX0QQQ pe 2 metri miercuri 145.225 MHz simplex»
  • «Indicativele GX0QQQ, GB1QQQ & M2Q – afiliate la RSGB»
  • «Politica de QSL-uri: via bureau, LoTW şi eQSL»
  • «În septembrie vom fi QRV în RSGB HF SSB NFD»
Desigur, toate acestea sunt lucruri importante … dar cineva nou sosit în hobby le poate pricepe? Sau îl vor îndepărta? Probabil!
Dacă saitul clubului are ca unic scop să-i servească pe membrii existenţi atunci e-n regulă, însă dacă doriţi să aduceţi oameni noi în hobby sau în club ar putea fi necesar să regândiţi pagina. Există pe ea vreun buton sau o opţiune din meniu dedicate novicilor?
Uitaţi-vă la următorul exemplu pentru a vedea cum o simplă manevră schimbă diametral situaţia. Exemplul conţine un mesaj limpede adresat ne-membrilor: «veniţi să ne întâlniţi».
Membrii existenţi ştiu unde să se uite pe sait pentru a vedea lista evenimentelor, ei sunt deja «convertiţi», aşa că nu ei formează audienţa principală a paginii. Vedeţi de asemenea trei linkuri clare: «Noţiuni de bază ale radioamatorismului» (pentru cei noi), «Despre noi» (pentru amatorii existenţi) şi  «Pagini de club» (pentru membri) – destinaţii sigure pentru toate cele trei categorii de vizitatori. Jargonul şi informaţiile QSL pot fi plasate pe o altă pagină a saitului pentru a fi văzute numai de amatori. Pagina principală a saitului dumneavoastră este vitrina clubului şi a hobby-ului. Nu este destinată talmeş-balmeşului, limbajului păsăresc, relatărilor despre nişte seri de club, previziunilor solare şi informaţiilor QSL. Ar putea face oare saitul dumneavoastră mai mult pentru a-i inspira pe radioamatorii de mâine?

3.  A înţelege statistica saitului dumneavoastră
A lansa un sait şi a spera – asta nu e suficient. Trebuie să urmăreşti cine îl vizitează şi felul în care oamenii îl folosesc. Saitul clubului dumneavoastră este găzduit pe un server web, acel server probabil că are o facilitate de statistică. Dacă nu o are există o mulţime de soluţii alternative disponibile. Dacă statistica e folosită corect ea poate să vă indice o mulţime de lucruri despre vizitatorii saitului, cum ar fi:
  • numărul vizitatorilor unici pe lună – cât de mare e audienţa dumneavoastră şi tendinţa ei de creştere sau de micşorare;
  • cele mai populare pagini – e util să afli care sunt paginile care necesită o actualizare regulată;
  • pagini de negăsit (not found) – când cineva încearcă să acceseze o pagină care nu mai există;
  • cuvinte-cheie – ce înscriu oamenii în motorul de căutare pentru a vă găsi;
  • timpul petrecut pe sait – cât stau pe pagină vizitatorii? Dacă stau mai puţin de un minut aveţi o problemă;
  • revenire vs. noi vizitatori – sunt mereu aceiaşi sau reuşiţi să atrageţi nou-veniţi?
  • rata de recul - procentajul celor care aruncă o privire pe pagină şi apasă butonul «back»;
  • număr de pagini per vizită – pe câte pagini ale paginii web se uită vizitatorul? Pe una singură sau mai caută şi primprejur?

Probabil că nu va o fi o surpriză să aflaţi că saiturile de radioamator nu sunt din cale-afară de populare. Cu un potenţial de doar 60000 de amatori în Marea Britanie există şanse ca numărul vizitatorilor saitului clubului dumneavoastră să fie destul de mic. De aceea, e important să nu vă limitaţi la analizarea cifrelor, ci la tendinţe.
Secretul este să stabiliţi un nivel de bază pentru factori cum ar fi numărul vizitatorilor pe lună şi timpul petrecut de ei pe pagină şi să le urmăriţi evoluţia în timp. Nu vă descurajaţi dacă numărul vizitatorilor e mic – scopul este să constataţi că acest număr creşte de la lună la lună.
Revizuiţi saitul, înţelegeţi felul în care vizitatorii îl folosesc, reparaţi linkurile nefuncţionale şi urmăriţi dacă saitul acumulează încetul cu încetul audienţă.

4.  Sunteţi la zi?
Nu există nimic mai neplăcut decât să vizitezi un sait care nu este actual. Iată unele dintre «infracţiunile» pe care le-am constatat:
  • sait actualizat la o dată care nu e în anul curent;
  • listă de evenimente care nu mai sunt actuale sau se referă la evenimente trecute;
  • câştigător al diplomei XXX pe anul 2007? Ai fost grozav odinioară, dar nu şi în ultimii câţiva ani?
  • un mesaj de la preşedinte care se referă la planuri de acum un an;
  • «Seară de club – la o dată ce se va anunţa ulterior». Asta înseamnă că s-ar putea să aibă loc o întâlnire … sau poate nu?
Dacă saitul dumneavoastră pare perimat, răvăşit sau neiubit, oamenii nu se vor înghesui să-l viziteze. Cu atât mai grav dacă există nişte cluburi prin împrejurimi care îşi iau în serios prezenţa în mediul virtual.

5.  Configurarea saitului
Ei, asta e o treabă mai delicată. Configurarea este o temă aprins discutată, iar încercarea de a-l convinge pe administratorul saitului să-l recreeze ar putea să fie una dificilă. Ar putea fi necesară niscai diplomaţie, evidenţiindu-se beneficiile trecerii la un sistem mai uşor de administrat!
La începuturi saiturile erau codate manual folosindu-se un limbaj numit HTML. Paginile erau construite deseori cu ajutorul unui editor web ca DreamweaverFrontpage sau chiar bunul şi bătrânul Notepad.
Lucrurile s-au schimbat rapid prin introducerea CSS-ului (Cascading Style Sheets, un mecanism simplu pentru adăugarea de stil – fonturi, culori, spaţieri – unui document web – nota mea, YO4PX, cfm. Wikipedia). CSS separă lucruri cum ar fi culoarea fonturilor, mărimea şi punerea în pagină a conţinutului (layout), din asta rezultând un stil mai consecvent pe întinderea saitului.
În general saiturile din zilele noastre sunt alcătuite utilizându-se CMS (Content Management System). Platformele uzuale sunt WordpressJoomla şi Drupal. Acestea permit ca desenul (design-ul) saitului să fie total independent de conţinut, ceea ce înseamnă că administratorul poate configura un şablon (template) de punere în pagină, de culori, de caractere (fonturi) etc şi să-l lase pe editorul din club să se ocupe de articole, cuvinte şi poze, fără a avea nevoie să înveţe codul HTML şi fără pericolul de a strica ceva.
O mulţime de saituri rulează încă strict codate şi e nevoie în club de o persoană calificată care să procedeze la actualizări, e nevoie de un program de editare web, de un program de încărcare a schimbărilor pe pagină şi de magica parolă pentru a face acele schimbări. Iar când expertul e în concediu – adio actualizări! […]

Cea mai populară platformă este Wordpress, care poate fi descărcată gratuit de la www.wordpress.org. Softul este gratuit, sunt disponibile sute de template-uri şi se pot acorda permisiuni pentru ca membri de club autorizaţi să poată face schimbări fără a strica ceva. Captura de ecran demonstrează cât e de simplu pentru cineva lipsit de experienţă să adauge un articol.
Conţinutul saitului
Iată câteva idei despre ceea ce aţi putea pune pe pagina dumneavoastră pentru a o face mai relevantă şi atrăgătoare:

Pentru cei nefamiliarizaţi cu radioamatorismul
  • un material care să prezinte ce este radioamatorismul, cu fotografii adecvate;
  • un video care să treacă în revistă diferitele faţete ale radioamatorismului. Există mai multe filme disponibile pe YouTube. Cluburile din Marea Britanie sunt invitate să preia videourile noastre promoţionale. Vezi secţiunea www.sxham.uk/vids
  • detalii despre căile de iniţiere în radioamatorism, informaţii despre cursurile pregătitoare.
Pentru cei care caută să se alăture hobby-ului

Dacă clubul dumneavoastră organizează cursuri de pregătire, faceţi-le reclamă! Nu este suficient să enumeraţi datele lor.
  • gândiţi-vă să explicaţi ce presupune participarea – un rezumat al subiectelor, prezentările practice şi examenul;
  • folosiţi fotografii şi videouri – mulţi potenţiali amatori n-au mai fost într-o sală de clasă de decenii. Aceasta poate fi descurajant, aşa că arătaţi-le la ce se pot aştepta în cadrul cursului;
  • promovaţi şi un curs alternativ – nu toată lumea este dispusă să aştepte sau să participe în perioadele anunţate.
Pentru radioamatorii deja autorizaţi şi pentru membrii clubului
- Promovaţi-vă clubul! În locul fotografiilor cu tipi care şed şi ascultă o prelegere la ultima întâlnire de club sau se apleacă deasupra unui transiver la recentul Field day – ce ar fi să vă prezentaţi succesele? Arătaţi cu mândrie poze din timpul desfăşurării acelor activităţi din exterior, rezultatele promovării examenelor, acel eveniment numit Jamboree on the Air (JOTA) sau pur şi simplu oameni care se distrează practicând radioamatorismul.
- Evenimente la orizont: membrii dumneavoastră doresc probabil o listă actualizată a acestora ... datele, orele, locaţiile şi poate şi o hartă. Dacă prezenţa oaspeţilor este binevenită, anunţaţi acest lucru. Nu uitaţi că membrii clubului ştiu unde vă veţi întâlni, dar nu şi vizitatorii – deci anunţaţi clar adresa, cu o hartă şi explicaţii privind căile de acces.
- Fiţi «lipicioşi»: dacă saitul va fi actualizat doar de câteva ori pe lună nu va dura mult până ce vizitatorii vor înceta să-l mai frecventeze. Faceţi-i să dorească a reveni – cu noi fotografii, cu articole scrise de membri, cu o secţiune «de vânzare», chiar şi cu o preluare a ştirilor de pe pagina RSGB sau de pe alte pagini cunoscute, pentru a face ca saitul să arate «la zi».
- «Socializaţi»: Twitter şi Facebook au fost lansaţi în 2005-2006 şi, fie că ne plac sau nu, ele au devenit parte din viaţa noastră. Este uimitor că anumite cluburi nu se decid să intre în joc. E chiar atât de greu să scrii un text cu 140 de semne pe lună pe Twitter sau să postezi o poză sau două pe Facebook? Pentru fiecare radioamator din Marea Britanie există 530 de utilizatori pe Facebook. Reţelele de socializare oferă o grozavă oportunitate gratuită de autopromovare.
- Permiteţi interacţiunea: are saitul dumneavoastră un forum pe care oamenii să poată comenta articolele şi evenimentele? Există o opţiune de a te abona la notificări urgente prin e-mail? Aţi înlesnit împărtăşirea conţinutului (share) către alte persoane potenţial interesate? Dacă nu, de ce nu?

Sper că v-am putut oferi câteva idei pentru a obţine mai mult din partea saitului clubului dumneavoastră. Sugestii şi recomandări suplimentare se găsesc la această adresă.
(Introducere, traducere, adaptare şi completări de YO4PX. Sursă: saitul Essex Ham)

Dintre materialele educaţionale publicate:
60 de agumente în favoarea radioamatorismului (articol)
10 idei pentru o viaţă de club mai sănătoasă (articol)
Idei pentru succesul cursurilor de pregătire (articol)
Radioamatorismul în secolul XXI (articol)

Descoperind radioamatorismul (video cu traducere transcrisă)
Ce este radioamatorismul (video cu traducere transcrisă)
CD-ul «110 pagini despre radio» (705 MB, se poate descărca de la această adresă)

În ultima secţiune a Sumarului articolelor se găsesc linkuri spre alte 72 de articole educaţionale.

Despre mine

Fotografia mea
Constanţa, Constanta, Romania

ARHIVA ARTICOLELOR

free counters Stats Copyright©Francisc Grünberg. Toate drepturile rezervate. All rights reserved