CALENDAR 
           DX
            LINKURI UTILE                
                                GHID DE CONVERSAŢIE PENTRU RADIOAMATORI
                            PRESCURTĂRI UZUALE ÎN TRAFICUL DE TELEGRAFIE
                                                         110 PAGINI DESPRE RADIO

23 decembrie 2015

DX-mani, semne bune Anul are! 
(Partea a II-a)
Cele două DXpediţii cărora le este dedicată partea a II-a au fost deja prezentate pe scurt în articolul DX-mani, viitorul sună bine! publicat în aprilie 2015, de aceea voi relua de acolo doar datele principale, cărora le voi adăuga unele informaţii suplimentare apărute între timp.
Atolul Palmyra
În aprilie Craig K9CT şi Lou N2TU anunţau o DXpediţie pe atolul Palmyra care se situează mondial printre primele zece cele mai dorite entităţi DXCC şi pe locul 2 în Europa. 
Anunţul se baza pe rezultatul mai multor luni de negocieri cu Serviciul de pescuit şi faună/floră naturală al Statelor Unite (U.S. Fish and Wildlife Service) şi cu Agenţia pentru conservarea naturii (The Nature Conservancy), care prevedeau o activitate de radioamator de pe atol în cursul lunii ianuarie 2016.
Din acel moment a început acţiunea de colectare a fondurilor pentru acoperirea marilor cheltuieli pe care le presupune o asemenea DXpediţie. Organizaţiile internaţionale INDEXA şi Northern California DX Foundation s-au arătat extrem de generoase în sprijinirea preconizatei activităţi, iar acum, după 8 luni de la data anunţului, toate pregătirile au intrat în linie dreaptă. Nu au lipsit nici suprizele mai puţin îmbucurătoare. Craig şi Lou anunţau recent într-un comunicat de presă:
«În circa o lună echipa Palmyra se va întâlni în Hawaii, ca prima parte a călătoriei lor spre Palmyra şi emoţiile noastre cresc de la zi la zi. Palmyra se situează în top ten în clasamentul celor mai dorite entităţi şi pe locul 2 în Europa!
Ca în cazul tuturor DXpediţiilor majore au apărut şi în proiectul nostru schimbări de plan impuse de evenimente neprevăzute. Conform convenţiei iniţiale cu autorităţile competente încheiată în ianuarie 2015 am alcătuit o echipă formată din 12 operatori. Călătoria spre insulă  pe calea aerului urmează să se facă cu o cursă charter pusă la dispoziţie de gazda noastră The Nature Conservancy. Însă cu ceva vreme în urmă pista de aterizare a atolului a fost declasificată şi drept urmare tipul de avion care ne va transporta a trebuit să fie schimbat pentru a permite accesul pe Palmyra. Noul tip ales va avea locuri suficiente doar pentru 9 persoane, ceea ce constituie o modificare importantă a planurilor DXpediţiei.
S-au examinat mai multe opţiuni posibile, însă nu s-a ajuns la vreun rezultat. De aceea, cu multă durere în suflet trei dintre operatori s-au retras din echipă pentru a permite continuarea demersurilor pentru realizarea expediţiei.
Toate echipamentele au fost primite, testate şi împachetate pentru a fi expediate în Hawaii. Echipa plănuieşte să pornească spre Palmyra în 11 ianuarie 2016 şi să fie activă între 12 şi 25 ianuarie cu indicativul K5P(În lista entităţilor DXCC atolul Palmyra apare cu prefixul KH5 - nota mea, YO4PX)
Nu sunt prevăzute noi activări ale atolului timp de mulţi ani de acum înainte, dat fiind că accesul pe Palmyra este strict restricţionat. Obţinerea permisiunii de a opera din aceste locaţii rare şi sever supravegheate este extrem de dificilă. Dorim să mulţumim Agenţiei de conservare a naturii şi Serviciul de pescuit şi faună/floră naturală pentru cooperarea şi sprijinul lor,  fără de care iniţierea proiectului K5P Palmyra 2016 nu ar fi fost posibilă.
Urmăriţi pagina noastră web pentru informaţii la zi, previziuni de propagare şi modalităţile de a contribui cu donaţii.
73
Lou N2TU, Craig K9CT»


Un interesant «Plan de operare» a fost publicat pe pagina DXpediţiei. Multe dintre paragrafele sale se regăsesc şi în recomandările altor expediţii, dar şi în Codul de comportament al DX-manuluiînsă putem găsi şi indicaţii specifice referitoare la activitatea Palmyra 2016:
«Dorim să vă avem în log, de aceea veniţi-ne în ajutor respectând următoarele reguli:
1. Dacă nu ne auziţi vă rugăm nu ne chemaţi. Aşteptaţi până când condiţiile de propagare vor favoriza QTH-ul dumneavoastră pentru una sau multe benzi şi moduri de lucru. Aveţi răbdare. 
2. Cu excepţia cazului în care operatorul va da o altă indicaţie vom opera întotdeauna SPLIT în cursul expediţiei.
3. Ascultaţi indicaţiile operatorului pentru a afla frecvenţele de recepţie (de exemplu «up 5 to 10» sau «listening pe 7155» etc.)
4. Vă rugăm ASCULTAŢI, ASCULTAŢI, ASCULTAŢI.
5. Aveţi două urechi şi o gură, de aceea încercaţi să ascultaţi mai mult şi să vorbiţi mai puţin. Aveţi răbdare.
6. În timpul pailapului în SSB enunţaţi-vă propriul indicativ complet şi inteligibil – O SINGURĂ DATĂ – folosind alfabetul fonetic internaţional.
7. În timpul tuturor pailapurilor ascultaţi pentru a auzi indicativul DUMNEAVOASTRĂ retransmis de operatorul DX. Aveţi încredere că avem câte două urechi cu care auzim foarte bine.
8. Nu ne lăsăm impresionaţi de cei care agravează în mod constant QRM-ul chemând peste rând. Aveţi răbdare.
9. Vă rugăm nu vă acordaţi pe niciuna dintre frecvenţele noastre de emisie şi nici pe segmentele de frecvenţă pe care ascultăm!
10. Dacă cerem «EU» sau «QRP only» sau avem vreo altă solicitare vă rugăm QRX. Aveţi răbdare.
11. Abţineţi-vă de la aşa-numitele legături 'de siguranţă'. Dorim să realizăm cât mai multe QSO-uri cu indicative unice, nu cu dubluri.
12. Oricând va fi posibil vom încerca să ascultăm în segmentele de bandă alocate clasei de autorizare General. (valabil pentru amatorii din Statele Unite – nota mea, YO4PX)
NU UITAŢI: DORIM SĂ VĂ ÎNSCRIEM ÎN LOG. AJUTAŢI-NE SĂ PUTEM FACE ACEST LUCRU.»

Ultima oră 
11 ianuarie 2015

Echipa K5P în Hawaii pregătită de plecare spre Palmyra în 11 ianuarie
(Foto credit DX-World.net)


12 ianuarie 2015


K5P Palmyra QRV cu K9NW pe 30 m. şi K9CT pe 40 m.


(Foto credit DX-World.net)
16 ianuarie 2015
Suferim de zgomot produs de invertoarele de alimentare solară, care sunt montate pretutindeni. Acum, că traficul cu JA şi America de nord s-a epuizat iar activitatea VP8 începe prevăd că vom putea lucra mai mulţi europeni. Cunoaştem foarte exact când se produc deschiderile spre Europa şi îi vom înscrie în log cât mai rapid posibil. Cu toate acestea mulţi ne cheamă fără să ne audă, îşi repetă indicagivele şi ne fac să pierdem timp preţios în care ar putea fi lucrate mai multe staţii.
73 Craig K9CT/KH5
18 ianuarie 2016
Important: Dacă aţi lucrat K5P în 40 de metri SSB în ziua de 14 ianuarie între orele 11:09 şi 14:15 UTC sunteţi rugat să-l lucraţi din nou, dat fiind că legăturile din perioada menţionată sunt lipsite de valabilitate, fiind operate accidental pe o frecvenţă neautorizată în locaţia DXpediţiei.
20 ianuarie 2015, orele 18:30

Ne-am concentrat pe Europa: 80 m CW între orele 14.00 şi 16:00 şi în jurul orelor 06.00 UTC (la răsăritul soarelui în Europa şi 40 m şi 30 m (RTTY) după orele 16:00 UTC. Nu plănuim activitate în 80 m SSB. Activitatea pe 160 m începe înainte de 08:45 UTC pentru a oferi şanse Americii de sud. În timpul pailapurilor operatorii roagă pe toată lumea să aştepte pentru a permite celor care încă nu ne-au lucrat să obţină o legătură ATNO (all time new one) … ascultaţi cu atenţie ... şi, vă rugăm, fără dubluri. 48000 de QSO-uri au fost încărcate pe Club Log. Ultima zi a activităţii va fi marţi 26 ianuarie.
26 ianuarie 2015 orele 13:15 UTC
Peste câteva ore echipa K5P va face QRT. Ea adresează mulţumiri tuturor pentru primirea extraordinară a activitatăţii lor de pe atolul Palmyra. Echipa este foarte obosită dar totodată extrem de mulţumiră de cooperarea comunităţii DX. Expediţionarii spun că paulapurile au fost late şi profunde, dar respectarea Codului de comportament al DX-manului a fost evidentă.

(Conform statisticii de pe ClubLog s-au realizat 75210 legături cu 157 entităţi DXCC, din care 43805 în CW, 23252 în SSB şi 8153 în RTTY, indicative unice 18263. Defalcarea pe continente relevă următorul procentaj din totalulul legăturilor: Africa 0,4%,  Antarctica 0%, Asia 34,4 %, Europa 10,9%, America de nord 46,3%, Oceania 4,6%, America de sud 3,4%  - nota mea, YO4PX)





Insula Juan de Nova
În articolul DX-mani, viitorul sună bine! publicat în aprilie 2015 expediţia pe insula Juan de Nova a fost prezentată ca o posibilitate atractivă pentru comunitatea DX. Acum planurile echipei de amatori francezi sunt pe cale de finalizare, dar nu strică să rememorăm ceea ce s-a scris despre această expediţie acum 8 luni, adăugând şi informaţii extrase din recentele comunicate de presă:
«Insulele Juan de Nova şi Europa formează una şi aceeaşi entitate DXCC. La fel ca şi celelalte insule Éparses (insulele «răsfirate»: Glorioso, Juan de Nova, Europa, Tromelin, Bassas da India, Banc du Geyser - nota mea, YO4PX) ele au fost prezente în eter mai ales prin activitatea unor tehnicieni ai staţiilor meteorologice, ca parte a sarcinilor lor profesionale. După automatizarea staţiilor meteo şi a dispariţiei treptate a radioamatorilor din rândul militarilor staţionaţi pe Insulele răsfirate nu s-a mai desfăşurat nicio activitate. Ultima DXpediţie de pe această entitate DXCC a avut loc în 2003, anul în care o echipă de militari a realizat de pe ins. Europa 34000 de legături cu indicativul TO4E/TO4WW, iar în ceea ce priveşte Juan de Nova ultima DXpediţie adevărată a fost în anii ’80. Cererea pentru entitate este deosebit de mare, indiferent de bandă sau de modul de lucru.
Accesul pe aceste insule este extrem de limitat şi necesită o permisiune din partea TAAF (Terres australes et antarctiques françaises). Teritoriile sunt zone sensibile şi protejate. Măsurile protective ale faunei şi florei aplicate pe Tromelin vor fi continuate, astfel că activitatea noastră radio şi protecţia speciilor animale vor putea coabita armonios.»



«O ocazie de a elimina Juan de Nova din primele 10 cele mai dorite entităţi
Juan de Nova ocupă poziţia 10 în ultimul sondaj realizat de The DX Magazine şi locul 6 conform statisticii ClubLog. Insula este una dintre cele mai puţin activate ţări DXCC şi este dorită de peste 75% din amatorii care au participat la sondaje.
După activitatea TO4E/TO4WW din 2003 de pe ins. Europa nu s-a mai eliberat o permisiune de debarcare în ultimii 12 ani. În luna februarie autorităţile TAAF ne-au aprobat accesul şi şederea pe insulă pentru 10 persoane în cursul lunii martie 2016. Aceasta este oportunitatea de a scoate Juan de Nova din most wanted Top 10.
Înţelegem pe deplin ce reprezintă o astfel de activitate şi cât de mare este interesul pe care îl generează. În ultimele luni am lucrat să asigurăm condiţiile logistice şi suntem pe cale să adunăm toate echipamentele care urmează a fi folosite în DXpediţia pe Juan de Nova.
După cum ştiţi activităţile de pe insule izolate sunt aventuri costisitoare. Pentru a ajunge pe Juan de Nova trebuie să închiriem un vas care să fie aprobat de autorităţi pentru a transporta echipa şi echipamentul. Aceasta este partea cea mai costisitoare a cheltuielilor.
Statisticlle vorbesc de la sine. Indiferent de continent Juan de Nova este considerată o entitate DXCC foarte rară şi mai multe mii de DX-mani din întreaga lume ar dori s-o contacteze.
Vom fi activi cu indicativul FT4JA între 29 martie şi 11 aprilie 2016 pe benzile de la 160 la 6 metri în telegrafie, SSB şi RTTY. Deschiderile spre Statele Unite şi Japonia sunt scurte. Vom face tot ceea ce ne stă în puteri pentru a oferi această entitate tuturor radioamatorilor pe durata deschiderilor.
Vom lua în considerare informaţiile pe care ni le vor furniza staţiile noastre pilot pentru a ne asigura că propagarea şi reacţiile comunităţii DX sunt utilizate la maximum.
Ca urmare a schimbării datei expediţiei pe insula Heard entităţile situate pe poziţiile 4 şi 5 vor fi active în eter în acelaşi timp! Pentru a evita pe cât posibil problemele am sugerat echipei VK0EK să adoptăm un plan de benzi comun pentru a împărţi segmentele de frecvenţe pe diferite benzi, ţinând cont de caracteristicile fiecărei zone. Fiecare dintre noi va beneficia din punct de vedere al clarităţii şi eficienţei. Toate comentariile sunt binevenite prin intermediul staţiilor noastre pilot.»
Pe pagina web a expediţiei care se află la http://www.juandenovadx.com/ pot fi văzute fotografiile membrilor echipei formată din Seb F5UFX, liderul expediţiei, Flo F5CWU, Vincent F4BKV, Gil F4FET, Jacques F6BEE, Yann F1NGP, Patrick F2DX, Pascal F5PTM, Diego F4HAU, Christian EA3NT, descrierea echipamentuluiplanul de benzi, sponsorii activităţii etc.
(Documentare, prezentare, completări şi traducere de YO4PX. Surse: DX-World.net, paginile web ale expediţiilor, TF1, Vimeo, Google Maps, buletinele DX, arhiva paginii YO4PX)



În curând partea a III-a a articolului «DXmani, semne bune Anul are!»)

Despre mine

Fotografia mea
Constanţa, Constanta, Romania

ARHIVA ARTICOLELOR

free counters Stats Copyright©Francisc Grünberg. Toate drepturile rezervate. All rights reserved