CALENDAR 
           DX
            LINKURI UTILE                
                                GHID DE CONVERSAŢIE PENTRU RADIOAMATORI
                            PRESCURTĂRI UZUALE ÎN TRAFICUL DE TELEGRAFIE
                                                         110 PAGINI DESPRE RADIO

18 iunie 2017

Un sandviş de pui KFC în stratosferă
S-a mai auzit despre lansări de baloane care aveau drept încărcătură echipament de APRS şi care transmiteau spre sol date telemetrice. Însă săptămâna aceasta ne pune în faţa unei întrebări existenţiale: «ce să caute un sandviş de pui pe rampa de lansare?». Răspunsul e însă la îndemână: «evident, pentru a ajunge în spaţiu!». Însă nu e vorba de un oarecare sandviş şi nici de un pui ca toţi puii, ci de sandvişul Zinger, personajul principal al unui proiect promoţional al cunoscutului lanţ de magazine fast food KFC (Kentucky Fried Chicken)
Nu, nu e o glumă! Conform articolului lui Kenneth Chang publicat în 13 iunie 2017 în The New York Times compania World View Enterprises plănuieşte să trimită turişti cu balonul în stratosferă, suficient de înalt pentru a putea distinge de acolo curburile suprafeţei tereste şi întunecimea spaţiului cosmic. Însă deocamdată «pasagerul» balonului va fi un sandviş de pui prăjit bine condimentat.
Compania spunea marţi că primul zbor al unui balon complet echipat va avea loc în ziua de 21 iunie, având drept încărcătură un aliment de tip fast food. Probabil că aţi văzut materialul publicitar pentru TV al KFC în care colonelul Sanders (interpretat de actorul Rob Lowe) parodiază discursul lui John F. Kennedy din 1962 «Am decis să mergem pe Lună».

Zinger - sandvişul picant cu pui prăjit crocant, cu chiflă presărată cu seminţe de susan, asortat cu maioneză şi salată verde - nu este o noutate, dar până în această primăvară nu fusese vândut în Statele Unite. Creat în 1984 pentru restaurantele din Trinidad-Tobago, este comercializat în peste 120 de ţări. George Felix, directorul pentru publicitate spune că ideea campaniei  constă într-o dublă lansare - pe teritoriul Statelor Unite  şi în stratosferă.



Agenţia Wieden & Kennedy însărcinată cu realizarea campaniei s-a adresat companiei World View pentru a da o mână de ajutor la lansarea sandvişului. «După cum vă puteţi imagina, când am auzit pentru prima dată această propunere ne-am tăvălit pe jos de râs. Însă când am reuşit să ne adunăm de pe podea ne-am gândit că este de fapt o idee foarte, foarte bună», spune Jane Poynter, director executiv al World View.

Compania a finalizat crearea baloanelor pe care le denumeşte stratoliţi – o combinaţie între cuvintele «stratosferă» şi «sateliţi». Deşi un stratolit nu se va putea înălţa la pragul de 100 de km, considerat a fi frontiera spaţiului cosmic, ci doar la 24,3 de km (circa 80000 de picioare), va fi cu mult mai ieftin comparativ cu trimiterea unei rachete pe orbită.

KFC s-a angajat să participe la zborul demonstrativ, care va testa o întreagă serie de tehnologii, inclusiv panouri solare pentru generarea de energie şi tehnologie navigaţională, care se va folosi de vânturile predominante pentru a îndrepta balonul spre orice parte a lumii şi pentru a-l imobiliza deasupra unui anumit punct terestru. «Este cu adevărat o testare finală a proiectului», spune d-na Poynter.
Dacă totul merge bine balonul va rămâne în înălţimi cel puţin patru zile. Zborurile anterioare cu stratoliţi, menite să testeze diverse componente, s-au menţinut în aer mai puţin de o zi.

În ultimă instanţă stratoliţii s-ar putea dovedi benefici pentru cercetările atmosferice şi astronomice, funcţionând în chip de platforme pentru observaţii de lungă durată. Echipaţi cu un radar îndreptat înspre Terra vor putea furniza date pentru generarea de alerte mai timpurii şi mai precise despre furtuni. Alţi stratoliţi ar putea servi ca relee de internet pentru zone izolate ale lumii.
Kenneth Howard, un cercetător în domeniul meteorologiei în National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) spune că deşi modelarea computerizată pentru previzionarea uraganelor şi a tornadelor a evoluat, programele acestora duc mare lipsă de date. Radarul meteo terestru este blocat de munţi. Curbura suprafeţei Terrei limitează aria pe care o staţie de radar o poate monitoriza, iar acoperirea radar pentru vaste întinderi ale oceanelor lipseşte cu desăvârşire.
Dl. Howard preconizează lansarea unor stratoliţi care să zăbovească deasupra Tornado Alley, o fâşie a părţii centrale a Statelor Unite lovită cel mai des de furtuni. Modelele meteo pot indica cu anticipaţie de două sau trei zile locaţia care ar putea genera tornade. Un stratolit ar putea fi trimis deasupra locaţiei pentru a identifica rapid tornadele din momentul în care acestea încep să se rotească şi ar alerta populaţia pentru a se adăposti cu o jumătate de oră mai devreme. (Actuala durată de alertare este de mai puţin de 10 minute.) Agenţia speră să lanseze în cursul anului viitor mai multe zboruri demonstrative cu baloane echipate cu aparatură radar şi meteo.


Un  balon World View este pregătit pentru lansare în februarie 2017


Previziunile meteo şi alte utilizări robotice ale stratoliţilor nu figurau în planul iniţial de afaceri al World View, în schimb turismul era un punct al acestui plan. Companii ca Blue Origin fondat de Jeffrey P. Bezos şi Virgin Galactic al lui Richard Bronson promit călătorii în spaţiul cosmic la bordul unor vehicule acţionate de rachete, oferind câteva minute de euforie şi imponderabilitate care depăşesc senzaţiile unei experienţe cu montagne russe din parcurile de distracţii.
D-na Poynter şi Taber MacCallum, tehnicianul şef al World View au realizat şi un balon  care l-a înălţat pe Alan Eustace, un oficial al Google dotat un cu un spirit aventuros, pentru saltul-record cu paraşuta în 2014 de la înălţimea limitei superioare a stratosferei. Soţii d-na Poynter şl dl. MacCallum s-au gândit că ar putea exista un interes şi pentru zboruri turistice cu balonul care, deşi nu la înălţimi atât de mari ca cele oferite de Blue Origin şi Virgin Galactic, ar putea avea o durată mult mai mare şi ar oferi o imagine similară a Pământului.
Un balon de dimensiuni mult mai mari ar urma să ridice o cabină spaţioasă în stratosferă. În timpul unui zbor lin de 5-6 ore şase pasageri ar putea să se deplaseze de la un hublou la celălalt pentru a admira planeta noastră din înăţimi. Comodităţile ar putea include un bar şi o cameră de baie.
Planul e în curs de lucru. Cu toate că World View nu precizează când speră să iniţieze călătoriile cu pasageri plătitori, se primesc deja rezervări la preţul de 75000 de dolari pe persoană. Un zbor de încercare cu o cabină care simulează dimensiunea reală prevăzută este planificat încă în cursul acestui an.

Dar compania a descoperit o posibilitate comercială şi în afara turismului spaţial. «Oamenii ne sunau şi ne întrebau dacă am putea lansa diverse obiecte. NASA ne-a oferit un contract pentru încărcăturile de care ar fi interesaţi. Alţii întrebau dacă am putea lansa un radar, veneau cu tot felul de idei, iar nouă ni se părea cam greu la început să reacţionăm la aceste solicitări.
World View a adăugat stratoliţii portofoliului său de afaceri şi plănuieşte să lanseze până la 12 stratoliţi în acest an. Se va începe cu misiunea spaţială «Zinger 1». Cei interesaţi vor putea să urmărească în 21 iunie (amânat pentru 22 iunie, conform paginii Zinger) lansarea stratolitului pe saitul kfcin.cpace care ne direcţionează la această adresă. KFC plănuieşte mai multe acţiuni promoţionale în decursul zborului de patru zile, inclusiv aruncarea unui cupon de gratuitate pentru lanţul lor de magazine, destinat unui norocos care îl va găsi pe pământ.
Având în vedere că este primul zbor al unui sistem complet de stratolit, KFC s-a pregătit şi pentru eventualitatea că ceva nu va funcţiona aşa cum trebuie, la fel cum procedează şi NASA. «Este o misiune spaţială în toată regula. Pot interveni tot felul de împrejurări neprevăzute. Ştim că există o mulţime de lucruri pe care nu le putem controla», spune râzând dl. Felix de la KFC.
Realizarea proiectului va demonstra perspectiva unor căi noi, mai ieftine, care să facă spaţiul cosmic accesibil aproape tuturor, aproape în orice moment şi aproape pentru orice scopuri, opinează d-na Poynter.

Pagina publicaţiei Huffington Post prezintă şi ea pe larg proiectul World View sponsorizat de KFC cu subtitlul uşor ironic «E un pas mic pentru un sandviş de pui, dar un salt uriaş pentru comerţul fast food» şi îşi pune o întrebare legitimă, iscată pe buzele tuturor la aflarea proiectului: «Cine ar mai mânca un sandviş de pui care a petrecut patru zile în spaţiu
(Traducere, adaptare, completări şi prezentare de YO4PX. Surse: New York Times, Wikipedia, AR Newsline,  pagina KFC Zinger, Huffington Post, YouTube)





Articol înrudit: 

*   *   *

Despre mine

Fotografia mea
Constanţa, Constanta, Romania

ARHIVA ARTICOLELOR

free counters Stats Copyright©Francisc Grünberg. Toate drepturile rezervate. All rights reserved