10 December 2019

AM QSO Party 2020, o nouă activitate de operare in unde scurte

AM Amateur Radio Europe Facebook Group a anunţat recent prima sa activitate de operare denumită «AM QSO Party 2020», care se va desfăşura de sâmbătă 25 ianuarie 2020 orele o6.00 UTC până duminică 26 ianuarie 2020 orele 12.00 UTC.
Activitatea îşi propune să promoveze, respectiv să încurajeze folosirea modului AM pe benzile de amator de 160, 80, 40, 20, 15 şi 10 metri. Acesta nu este un concurs de tip «5/9», se încurajează QSO-urile şi conversaţia, cu toate acestea se pot obţine puncte şi diplome.
Punctaj
Se acordă un punct pentru fiecare staţie lucrată pe o anumită bandă. Dacă lucraţi aceeaşi staţie pe mai mult de o bandă veţi obţine câte un punct pentru fiecare legătură.
Se acordă 10 puncte pentru fiecare nouă entitate DXCC lucrată.
(Modul de lucru AM este disponibil în marea majoritate a transiverelor vechi si noi - nota mea YO4PX) 

Categorii de participare
Puteţi participa în diverse categorii în funcţie de puterea de ieşire folosită, şi anume:
(Nivelurile de putere descrise sunt purtătoare nemodulate)
1.   2,5 waţi QRP
2.   12,5 waţi
3.   12,5 – 100 waţi
4.   Puterea de ieşire până la limita legală în ţara dumneavoastră

De exemplu folosirea unui Electraft KX3 cu o purtătoare de 2,5 waţi se înscrie în categoria 1, iar a unui FTDX101D cu un amplificator pentru o purtătoare de 100 de waţi aparţine categoriei 3.

Frecvenţele
Organizatorii au decis să stabilească pentru această activitate «ferestre» de operare şi câteva «spoturi» de frecvenţă situate în afara acestor ferestre, dar care sunt folosite preferenţial în diverse părţi ale Europei. Scopul acestor ferestre este acela de a-i ajuta pe participanţi să se găsească şi, în plus, să se evite răspândirea lor pe întregul ecart al unei benzi,  pentru a nu face viaţa grea celorlalţi utilizatori.

160 m: 1,900 - 2,000 MHz      (1,850  MHz  frecvenţă-spot)
80 m:   3,600 - 3,700 MHz      (3,705  MHz  frecvenţă-spot)
40 m:   7,170 - 7,199 MHz      (7,143  MHz  frecvenţă-spot)
20 m: 14,250 - 14,350 MHz
15m   21,350 - 21,450 MHz
10m   29,000 - 29,100 MHz

Legăturile efectuate în afara acestor ferestre şi ale frecvenţelor-spot nu vor fi luate în considerare pentru calculul scorului în această activitate.  

Autosemnalarea pe cluster
Dat fiind că acesta nu este un concurs ci o activitate de operare folosirea unui cluster online pentru autosemnalare este întru totul acceptabilă. Daţi de ştire tuturor unde sunteţi!

Loguri
Vă rugăm folosiţi foile de log şi completaţi fişa centralizatoare, care pot fi găsite în secţiunea Documents de pe pagina noastră de internet sau în secţiunea Files a grupului nostru de pe Facebook.

După încheierea activităţii vă rugăm să vă trimiteţi logul şi fişa centralizatoare  până cel târziu 15 februarie 2020. Vă rugăm să le expediaţi prin e-mail la adresa am.qso.party@gmx.co.uk

Diplome
Se vor acorda diplome pentru staţiile care au obţinut cele mai mari scoruri în fiecare dintre categoriile de putere, iar toţi participanţii vor primi un certificat de participare expediat prin e-mail.

Puteţi să vă alăturaţi distracţiei în modul de lucru AM chiar şi fără trimiterea unui log, dar pentru obţinerea unui certificat de participare este necesară expedierea unui log.
SUCCES!

Pagina noastră AM QSO Party se găseşte la

Veniţi alături de noi în AM Amateur Radio Europe Facebook Group  la
https://www.facebook.com/groups/656582541370211/


*   *   * 
Un pic de istorie
Modulaţia de amplitudine (în engleză amplitude modulation, prescurtat AM) este o tehnică utilizată în comunicațiile electronice, cel mai frecvent pentru transmiterea informației prin intermediul unei unde purtătoare (carrier). Modulația de amplitudine constă în varierea amplitudinii semnalului transmis în funcție de informația ce trebuie transmisă, în timp ce frecvenţa rămâne constantă, ceea ce o deosebeşte de tehnologia modulaţiei de frecvenţă (frequency modulation, FM) în care informaţia (sunetul) este prelucrată prin varierea frecvenţei undei purtătoare, în timp ce amplitudinea rămâne constantă.

AM a fost cea mai veche metodă de modulaţie folosită pentru transmiterea vocii prin radio. Metoda a fost dezvoltată în primul sfert al secolului XX, începând cu experimentele din 1900 ale lui Robert Landell de Moura şi Reginald Fessenden în domeniul rediotelefoniei. (Vezi articolul «Un geniu uitat: Reginald Fessendeninventatorul canadian al radiotelefoniei»). Modulaţia de amplitudine este folosită şi în zilele  noastre într-o varietate de comunicaţii, de exemplu în radiourile de emisie-recepţie portabile, în radiourile în benzile de VHF din aviaţie, în aparatele citizen band şi în modemurile calculatoarelor. Deseori abrevierea AM se referă la amplitudinea de modulaţie prin care sunt transmise emisiunile de radiodifuziune în unde medii.


Emisiuni în AM mai pot fi auzite ocazional pe benzile de amatori. Principalul său dezavantaj este eficienţa sa extrem de scăzută, prin faptul că purtătoarea nu contribuie la transferul informaţiei. Cele două benzi laterale identice ale semnalului duc la ocuparea unui spectru de două mai mare decât ar fi necesar. 
Folosirea modului AM în radioamatorism a fost relativ larg răspândită la începutul şi la mijlocul anilor ’60 pe benzile de unde scurte, dat fiind că transiverele cu bandă laterală unică (single sideband, SSB) erau încă o noutate. Pe măsură ce SSB a devenit modul preferat în activităţile de radioamator în benzile HF folosirea AM-ului a scăzut la sfârşitul anllor ’60 şi începutul anilor ’70, dar uneori era totuşi folosit pentru legăturile locale în 160 şi 80 de metri.

Merită să citez dintr-un material publicat pe pagina ARRL sub titlul «AM: operare, întreţinere, reparare, construire, învăţare şi noi tehnologii»:
«De la aparatura de colecţie bazată pe tuburi şi aparatura militară casată până la ultraeficientele emiţătoare clasa E bazate pe FET-uri modulaţia de amplitudine (AM) oferă experimentatorilor, constructorilor şi restauratorilor excelente oportunităţi de a învăţa, de a construi şi de a se bucura de radio. Odinioară AM a fost principalul mod de voce în radioamatorism. Acum este o respectată specialitate în cadrul hobby-ului. AM oferă o calitate audio cu o tonalitate caldă, bogată, care asigură o interacţiune mai personală. Simplitatea schemelor AM încurajează la acţiunea de restaurare, modificare şi construcţie, o abordare care nu se mai regăseşte de multă vreme în cazul aparatelor de radio din zilele noastre.» (ARRL)
După cum se vede şi în anunţul activităţii organizate de AM Amateur Radio Europe Facebook Group a existat dintotdeauna în radioamatorism o tendinţă de a încerca rememorarea şi recuperarea unor modalităţi de a practica acest hobby, din dorinţa de a nu le lăsa pradă uitării. Fără îndoială că programarea unei activităţi în AM – pe care aş putea s-o asemăn şi cu restaurarea şi repunerea în funcţiune a unor vechi aparate utilizate în radioamatorism în decursul istoriei sale de 100 de ani - se înscrie în această dorinţă de a păstra vie o pagină de istorie, în beneficiul generaţiilor următoare. (comentariul meu, YO4PX)
(Traducere, prezentare, documentare, comentarii şi completări de YO4PX
Surse: Southgate ARC, Facebook, Wikipedia, Electronic Notes, ARRL, Google)


Calendarul DX a fost actualizat
Decembrie 2019, Ianuarie-Februarie 2020

*   *   * 

About Me

My photo
Constanţa, Constanta, Romania

ARHIVA ARTICOLELOR

free counters Stats Copyright©Francisc Grünberg. Toate drepturile rezervate. All rights reserved