Marea expediţie DX0DX pe insulele Spratly
Insula Thitu
6 IANUARIE – 1 FEBRUARIE 2011
CW, SSB, RTTY, PSK-31
Entitate separată DXCC
Zona CQ 26, zona ITU 50
IOTA AS-051
Grid locator OK71db
Poziţia în sondajul celor mai dorite entităţi DXCC organizat de THE DX MAGAZINE: locul 44 în 2008 şi locul 41 în 2009
ULTIMA ORĂ
11 ianuarie 2011 (Extras)
Către comunitatea DX:
În calitate de lider al echipei sunt nevoit să anunţ cu regret amânarea expediţiei DX0DX 2011, din cauza unor împrejurări care sunt în afara controlului echipei DX0DX.
Problemele noastre au început în octombrie 2010, când planul nostru iniţial de transport cu vaporul a eşuat. Am apelat atunci la planul de rezervă de a călători cu avionul, dat fiind că nu exista nici un vas considerat suficient de sigur şi dotat cu facilităţile necesare pentru o debarcare fără riscuri pe ins. Pag-Asa.
Am obţinut aprobarea de aterizare şi am rezervat avionul corespunzător cu piloţi antrenaţi. Ca să simplificăm lucrurile, au apărut convenţii contradictorii şi avionul nu a putut obţine aprobarea de zbor.
Perioada de oportunitate era pe cale să expire şi de aceea, înainte ca şi mai mulţi operatori să rămână blocaţi în Filipine, s-a luat decizia de amânare a expediţiei.
Esenţa este că avem autorizaţia de operare, avem aprobarea de a debarca cu vaporul, astfel că în momentul în care un vas va deveni disponibil am intenţia de a activa Spratley în cursul anului 2011.
Întreaga aparatură introdusă în ţară va trebui acum exportată conform legislaţiei vamale filipineze.
Planul va trebui reevaluat şi operatorii actuali vor avea prioritatea de a participa la expediţia viitoare.
În momentul în care vom deţine informaţii suplimentare le vom aduce la cunoştinţa comunităţii DX-manilor.
Salutări,
Chris, VK3FY, lider al expediţiei DX0DX
3 ianuarie 2011
Recent Murphy ne-a lovit.
Am avut probleme cu scoaterea echipamentului din vamă, dar în sfârşit zărim luminiţa din capătul tunelului. Se aşteaptă ca tot echipamentul să ajungă în Puerto Princesa, Palawan în dimineaţa zilei de 5 ianuarie. Apoi aparatura va trebui expediată la Pag-Asa.
Unii operatori au avut probleme din cauza vremii în drumul lor spre Filipine, ceea ce a întârziat sosirea lor. În plus, compania de zbor charter ne-a anunţat că plecarea avionului spre Pag-Asa va fi amânată cu o zi.
Din această cauză se amână şi începerea expediţiei DX0DX.
(Sursă: DX-World.net)
Insula Thitu
Insulele Spratly sunt un grup de peste 750 de recife, insuliţe, atoluri şi insule situate în Marea Chinei de sud, între Vietnam, Filipine, China, Malayezia şi Brunei. Suprafaţa lor terestră totală nu depăşeşte 4 km.², dar sunt răspândite pe mai mult de 425000 km.² de mare. Insulele Spratly sunt o parte a celor trei arhipelaguri din Marea Chinei de sud numărând peste 30000 de insuliţe, ceea ce complică situaţia geografică şi economică a regiunii din Asia de sud-est. Astfel de insule mici şi îndepărtate nu au o valoare economică în sine, dar sunt importante în delimitarea graniţelor internaţionale.
Circa 45 de insule sunt ocupate de un număr relativ redus de forţe militare din Vietnam, Rep.Populară Chineză, Republica China (Taivan), Malayezia, Filipine şi Brunei, care revendică suveranitatea asupra lor.
Între 1965 şi 2008 de pe ins. Spratly au fost active circa 14 expediţii: 1S9WNV (1965), 1S1A (1973), 1S1DX (1979), 1S1CK (1983), 9M0S (1993), 9M0A (1994), 9M6OO (1997), 9M6TPR (1997), 9M0C (1998), 9M6US/0 (1999), 9M0F (2000), 9M0M (2001), DX0K (2005), 9M6/N1UR (2008).
Expediţiile ruşilor conduşi de Romeo Stepanenko (Roman Vega) 3W3RR care au lucrat cu indicativele 1S1RR şi 1S1XV au fost puse sub semnul întrebării şi nu sunt recunoscute de DXCC, dat fiind că nu s-a prezentat documentaţie suficientă pentru a se dovedi că operatorii au lucrat cu adevărat de pe ins. Spratly. Romeo Stepanenko a pretins că a lucrat şi din Coreea de nord, Birmania, Libia şi Iran. A fost arestat în Cipru şi apoi extrădat în S.U.A. Se află de 7 ani în închisoare, fiind acuzat de crearea unui sistem complex de trafic cu cărţi de credit falsificate şi fraude prin internet. Nu există deocamdată o condamnare definitivă.
Tentativa uneia dintre expediţii pe ins. Spratley s-a încheiat tragic în 1983, când radioamatorii din întreaga lume au aşteptat zadarnic semnalele lui Gero Band DJ3NG, Diethelm Müller DJ4EI, Norbert Willand DF6FK şi Baldur Drobnica DJ6SI. Înainte de sosirea pe Barque Canada, una dintre numeroasele insule nelocuite ale arhipelagului de pe care urma să aibă loc activitatea, vasul ajunge ţinta unui foc intens de mitraliere de pe reciful Amboyna Cay. În plin trafic de radioamator Gero Band lansează un S.O.S., pentru că vasul e cuprins de flăcări şi se scufundă la scurt timp după aceea. Diethelm Müller este nimerit de gloanţe, cade în mare şi nu mai poate fi găsit. Ceilalţi trei expediţionari împreună cu căpitanul Peter Marx şi soţia sa Jenny se salvează într-o barcă şi timp de nouă zile plutesc în derivă pe apele Mării Chinei de sud fără alimente şi apă. În a noua zi moare de deshidratare Gero Band, corpul său este încredinţat apelor mării. În ziua a zecea naufragiaţii sunt găsiţi de vasul-container japonez Linden şi sunt duşi la Hong Kong. Tragedia stârneşte un puternic ecou în rândul radioamatorilor din întreaga lume. (text de YO4PX)
* * *
Insula Thitu (Pag-Asa în limba filipineză) este a doua ca mărime din grupul insulelor Spratly. Ea dispune de o pistă de aterizare şi de un mic port. Pe insulă trăiesc 100 de locuitori, majoritatea dintre ei militari, pescari şi meteorologi. Expediţia DX0DX are şi un aspect umanitar, medicii echipei Josette VK2FXG şi Edward 4F1OZ împreună cu alţi trei doctori vor efectua controale medicale şi vor acorda consultaţii gratuite locuitorilor insulei. De asemenea s-a primit o donaţie generoasă din partea clubului australian Amateur Radio Victoria destinată achiziţionării de materiale medicale.
Din punct de vedere radioamatoricesc expediţionarii vor opera 12 staţii cu scopul de a promova turismul regional în Filipine şi de a oferi comunităţii radioamatorilor cât mai multe legături cu această entitate rară şi izolată, inclusiv în CQ WW 160 de metri CW Contest din zilele de 28-30 ianuarie 2011.
Operatorii: pe pagina DX0DX Team a saitului expediţiei poate fi consultată impresionanta listă de membrilor echipei, compusă din nu mai puţin de 37 de operatori de marcă din 15 ţări (Australia, S.U.A., Filipine, Suedia, Spania, Italia, Serbia, Franţa, Rusia, India şi Scoţia etc.), care vor lucra în mai multe ture, dat fiind că autorizaţia eliberată de autorităţile filipineze permite prezenţa simultană pe insulă a cel mult 30 de persoane.
Operatorii: pe pagina DX0DX Team a saitului expediţiei poate fi consultată impresionanta listă de membrilor echipei, compusă din nu mai puţin de 37 de operatori de marcă din 15 ţări (Australia, S.U.A., Filipine, Suedia, Spania, Italia, Serbia, Franţa, Rusia, India şi Scoţia etc.), care vor lucra în mai multe ture, dat fiind că autorizaţia eliberată de autorităţile filipineze permite prezenţa simultană pe insulă a cel mult 30 de persoane.
Echipamentul: detalile echipamentului compus din 12 transivere, 14 amplificatoare şi peste 30 de antene pentru benzile de la 160 de metri la 23 de cm. împreună cu accesoriile aferente pot fi văzute pe pagina Equipment/Antennas.
Planul de frecvenţe
Lumea văzută de pe ins. Spratly (tks NS6T)
Informaţia QSL: pentru expediere şi primire directă la Bob Schenck N2OO, P.O.Box 345, Tuckerton, NJ 08087, U.S.A. QSL-urile pot fi obţinute şi gratuit, prin birou, fără expedierea propriilor cărţi de confirmare, prin sistemul OQRS, care va fi activat după încheierea expediţiei. Toate informaţiile privind traficul de QSL-uri pentru această expediţie, precum şi pentru toate celelalte staţii DX pentru care N2OO lucrează ca QSL-manager pot fi găsite pe pagina QSL via N2OO.
(Surse: saitul expediţiei, articolul «La 25 de ani de la tragedia de pe ins. Spratly» din revista CQ DL iunie 2008, Wikipedia)
S U C C E S !
D X I S !