06 January 2018

Lungul drum spre insula Bouvet - ştiri şi propagare
Comunicat de presă
29 decembrie 2017
Am ajuns recent la o nouă piatră de hotar în proiectul nostru de a activa insula Bouvet cu indicativul 3Y0Z. Compania chiliană DAP, proprietara şi operatoarea vasului M/V Betanzos şi elicopterele au îndeplinit înainte de plecare ultimele cerinţe contractuale. Le-am prezentat o listă de necesităţi cu 120 de puncte, ca parte a contractului nostru. Compania a satisfăcut toate pretenţiile şi le vom transfera aproape o jumătate de milion de dolari în următoarele zile.
Astfel că suntem încântaţi să anunţăm că ne încadrăm în program pentru data de 13 ianuarie 2018, ziua plecării noastre spre insula Bouvet, cea mai izolată insulă din lume, care se situează pe locul 2 în clasamentul celor mai dorite entităţi DX (după P5 Coreea de nord – nota mea, YO4PX). Toţi membrii echipei se vor întâlni în Punta Arenas, Chile cel târziu până în data de 10 ianuarie 2018. Vom urma un curs de siguranţă marină de o zi şi jumătate, vom face ultimele cumpărături şi apoi vom zbura peste trecătoarea Drake spre insula King George din insulele Shetland. Acolo ne vom îmbarca pe vasul chilian recent recondiţionat M/V Betanzos, pentru a porni în călătoria noastră spre Bouvet, care va dura între 9 şi 11 zile.


Avem încredere în transportatorii noştri, ştiind că comandantul vasului şi mulţi dintre membrii echipajului lucrează pe Betanzos de opt ani şi au dobândit o bogată experienţă de navigaţie în Oceanul Sudului, iar comandantul spune că a fost deja pe insula Bouvet.
S-au raportat formaţiuni de gheaţă pe drumul direct spre Bouvet, ceea ce l-ar putea obliga pe comandat să se înscrie pe un curs mai nordic înainte de a se îndrepta spre est spre Bouvet. Aceasta ar putea prelungi cu o zi sau două durata voiajului nostru.
Cele două elicoptere au fost supuse inspecţiilor de câte 100 de ore şi sunt gata de zbor. S-a procedat la o analiză amănunţită a procedurilor de debarcare şi a plasării adăposturilor şi a antenelor. Ne stau la dispoziţie trei alternative pentru ancorarea adăposturilor şi a antenelor pe gheaţa de pe suprafaţa insulei.



Aşadar planul rămâne neschimbat. Vom avea câte două staţii în funcţiune pe fiecare bandă deschisă în limita posibilităţilor umane, vom folosi antene cu câştig şi antene direcţionale ori de câte ori acest lucru va fi posibil, vom opera staţii de mare putere şi ne vom programa activitatea în funcţie de starea propagării. Modurile de lucru principale vor fi CW, SSB şi RTTY. FT8 va fi utilizat în situaţiile în care va fi singurul mod producător de QSO-uri. Oricine se pregăteşte să folosească FT8 trebuie să citească protocolul 3Y0Z pentru acest mod pe informaţiile Band Plan de pe pagina DXpediţiei.  
Informaţii complete privind planurile de benzi şi de frecvenţe, previziunile de propagare şi procedurile de confirmare cu QSL-uri sunt disponibile pe pagina DXpediţiei, care se găseşte la http://www.bouvetdx.org
Veţi găsi acolo şi butoane «donate» plasate strategic - în cazul în care doriţi să ne ajutaţi să ne acoperim cheltuielile noastre substanţiale.
Sperăm să împărtăşim cu dumneavoastră emoţiile acestui proiect minunat. Suntem nerăbdători să pornim la drum!
73,
Bob, K4UEE
Ralph, K0IR
Erling, LA6VM

Pe pagina de internet a ARRL se mai menţionează că liderii echipei Bob Allphin K4UEE, Ralph Fedor K0IR şi Erling Wiig LA6VM au participat la 11 activităţi cărora li s-a decernat titlul de «DXpediţia anului» şi au scos în eter o duzină de entităţi DXCC situate pe primele zece poziţii ale clasamentului Most Wanted.
Potrivit planului DXpediţiei cea mai apropiată dată posibilă de sosire pe Bouvet va fi 23 ianuarie şi se speră să se petreacă între 14 şi 16 zile pe insulă, în funcţie de starea vremii şi de alţi factori. Insula Bouvet nu a mai fost activată de circa un deceniu. În august Northern California DX Foundation a anunţat că a acordat DXpediţiei 3Y0Z pe insula Bouvet suma de 100000 USD - cea mai mare contribuţie din istoria sa. ARRL a contribuit de asemenea cu o sumă prin intermediul Colvin Award, un fond înfiinţat de Lloyd D. Colvin W6KG (SK). (Vezi articolul despre W6KG şi W6QL DXpediţiile lui Danny Weil şi ale soţilor Colvin - nota mea YO4PX)

Propagarea între 3Y0Z şi dumneavoastră
Cele 8 videouri Vimeo de pe pagina previziunilor de propagare pentru benzile de 10, 12, 15, 20, 30, 40, 60 şi 80 de metri au fost create folosindu-se munca lui Stu K6TU. Ele se bazează pe estimările Administraţiei naţionale oceanografice şi atmosferice privind numărul mediu de pete solare în luna februarie 2018. Programele de studiu al propagării au dificultăţi de a prevedea propagarea în banda de 160 de metri, dat fiind că niciunul dintre acestea nu se bazează pe propagarea greyline. Aşa cum se poate aştepta, cea mai bună oportunitate ca să lucraţi Bouvet pe 160 de metri va fi la răsăritul şi la apusul soarelui, datorită propagării greyline



(Grey line  - scris şi greyline - este o linie în jurul Terrei care separă lumina zilei de beznă. Propagarea de-a lungul acestei linii este deosebit de eficientă. Una dintre cauze este că stratul D, care absoarbe semnalele în benzile de unde scurte, dispare rapid pe partea corespunzătoare asfinţitului a liniei gri, deşi încă nu a apucat să se formeze pe partea corespunzătoare răsăritului. Radioamatorii şi receptorii de unde scurte îşi pot optimiza comunicaţiile cu diverse zone ale lumii monitorizând această linie pe măsură ce ea se deplasează în jurul globului. - completarea mea, YO4PX)


Iată mai jos unul dintre cele 8 videouri dedicate propagării:Observaţii în subsolul videourilor pentru fiecare dintre benzi
10 metri: Nu vom avea parte de extraordinara propagare din timpul DXpediţiei FT5ZM pe insula Amsterdam. Cu toate acestea se vor putea produce scurte deschideri spre sudul Africii şi America de nord.
12 metri: Semnalele vor fi slabe, dar se vor distribui pe o suprafaţă mai mare a globului. Se pare că America de nord va avea cele mai bune şanse pentru o legătură pe 12 metri.
15 metri: Nici aici semnalele nu vor fi puternice, dar acoperirea potenţială va fi mai mare. Europa, Asia, cele două Americi şi Oceania vor putea avea toate parte de deschideri pe 15 metri.
17 metri: Tăria semnalelor va fi mai mare comparativ cu 15 metri şi vor fi posibile deschideri globale. Se pare că pentru Noua Zeelandă aceasta va fi banda cea mai bună. Vom fi foarte activi pe 17 metri.
20 de metri: Aceasta va fi banda noastră de bază. Dacă nu aţi reuşit să ne lucraţi pe alte benzi aici veţi avea cea mai bună şansă. Dacă aveţi nevoie de Bouvet ca o entitate cu totul nouă (all time new one, ATNO) vom fi pe 20 de metri pentru dumneavoastră.
30 de metri: Se pare că banda se va comporta ca de obicei. Deschideri globale, dar cu semnale mai slabe decât în 20 sau 40 de metri. Vom monitoriza banda zi de zi 24 de ore din 24.
40 de metri: Conform previziunilor semnalele ar putea radia puternic spre Europa, Asia, cele două Americi şi Oceania. Banda va fi foarte importantă pentru noi – şi pentru dumneavoastră de asemenea.
60 de metri: Extraordinar! Aceste previziuni (din video) se bazează pe 100 de waţi de ambele părţi, fără antene cu câştig. Propagarea va ilumina lumea! Banda ar putea oferi mari surprize.
80 de metri: Previziunile indică semnale bune pe întreaga suprafaţă a globului. Combinându-le cu zgomotul redus pe care îl anticipăm pe Bouvet ne aşteptăm să înscriem o mulţime de staţii în logul nostru de 80 de metri. 

Ca bonus, pentru a afla estimări ale propagării favorabile zonei în care locuiţi puteţi acţiona butonul «Your Personal Propagation Prediction» (aflat deasupra videourilor), în formular introduceţi indicativul dumneavoastră, propriul locator Maidenhead şi configurarea antenei din lista care se deschide pe verticală. Asiguraţi-vă că 3Y0Z e selectat şi apoi clic pe «Save». Aşteptăm să vă vedem indicativul în log.



Tabelul oferă patru opţiuni de categorii ale configurării antenelor:
All Band Vertical: o antenă verticală cu care se poate opera pe mai multe benzi, probabil cu ajutorul unui ATU (antenna tuning unit, acordor de antenă, transmatch).
Tri-bander & Wires: dipoli pentru benzile de 80, 40 şi 30 de metri instalaţi la înălţimi modeste, antenă Yagi cu 2 elemente la circa 10 metri deasupra solului pentru benzile de la 20 la 10 metri inclusiv benzile WARC.
Serious DX’er: dipol pentru 80 de metri, Yagi cu două elemente pentru 40 de metri la 20 de metri înălţime, Yagi cu trei elemente la 17 metri înălţime pentru benzile de la 30 la 10 metri inclusiv benzile WARC.
Expert DX’er: antenă cu câştig pentru 80 de metri, cum ar fi un 4-square, Yagi cu trei elemente pentru 40 de metri la 28 de metri înălţime, Yagi cu patru elemente la 22 de metri înălţime pentru benzile de la 40 la 10 metri inclusiv benzile WARC.



(Sursă Google Earth)
.................................................................................................................................................
Alte articole (şi) despre insula Bouvet publicate pe această pagină:
Spre Bouvet, cea mai izolată insulă a lumii (cu numeroase informaţii despre planuri de activare, date istorice, geografice, activităţi anterioare, QSL-uri) (noiembrie 2014)
Trei DXpediţii: planuri, costuri, sponsorizări (KH1,3Y, VK9M) (septembrie 2017)


(Credit NRK)

Iată la această adresă şi un scurt video pe saitul NRK cu superbe imagini ale insulei Bouvet filmate din elicopter. 

(Traduceri, completări şi prezentare de YO4PX. Surse: OPDX, pagina 3Y0Z, ARRL, DX QSL.net, NRK, arhiva acestei pagini, fotografii DX-World.net)

ULTIMA ORĂ

9 ianuarie 2018
În cursul voiajului spre insula Bouvet echipa va lucra de pe vasul Betanzos cu indicativul 3G9A/MM.
Călătoria lor va putea fi urmărită pe hartă la această adresă.



20 ianuarie 2018
Shack-ul 3G9A/MM

Antena verticală


Strâmtoarea Magellan


3G9A/MM operat de K4UEE 

3G9A/MM în QSO cu E31AX

W8HC, VE7KW, SM6AGD




Jeff NM1Y, Nodir EY8MM şi Michael PA5M cu insulele South Georgia în fundal

27 ianuarie 2018
Joi noaptea vremea a luat o turnură dramatică, fiind invadaţi de un câmp de presiune joasă cu vânturi de peste 100 de km/oră şi valuri de cinci metri. Vasul s-a clătinat destul de mult, dar s-a ţinut totuşi bine. Scurtul video datorat lui Jeff NM1Y înfăţişează destul de sugestiv povestea zilei de ieri şi explică de ce am rămas sub punte. 


 

Am fost nevoţi să încetăm activitatea /MM  şi să asigurăm siguranţa radiourilor puse în primejdie de clătinarea vasului. Nu am vrut să riscăm deteriorarea lor.  Va trebui să stabilim starea antenelor noastre montate pe bord pentru a evalua eventuale stricăciuni. Verticalul Hustler e montat la prova vasului şi a fost expus ieri la prea multă apă sărată (după cum se poate vedea în videoul lui Jeff). Previziunile meteo pentru astăzi sunt mai încurajatoare. Sperăm să revenim la viteza de înaintare iniţială şi să putem activa din nou 3G9A/MM după inspectarea şi repararea antenelor. (Hal, W8HC)


Aisberguri întâlnite în drum spre Bouvet

30 ianuarie 2018
Ne aflăm la mai puţin de 160 de kilometri de insula Bouvet, într-o mare relativ liniştită şi cu o vizibilitate de circa 100 de metri. Pe radar mai apar aisberguri sfărâmate.
Astăzi am scos din containerele noastre maritime o mare parte a conţinutului  acestora, le-am rearanjat şi le-am reîntrodus în contaniere, înainte să înceapă o ploaie uşoară.
Sperăm să aruncăm ancora în scurt timp după răsăritul soarelui şi aşteptăm cu nerăbdare apariţia unei «ferestre» în starea vremii care să ne permită iniţierea operaţiunii noastre de debarcare. Suntem pregătiţi în orice moment în care vom avea semnalul «verde» din partea Mamei Natura.


31 ianuarie 2018 orele 15.00 UTC
Insula Bouvet a apărut la orizont astăzi în jurul orelor 06.00 UTC. Am aruncat ancora la 08.10 UTC în circa 25 de metri adâncime a apei, în partea estică a insulei, între Kapp Meteor şi Swarthamaren.
Temperatura este de 2 grade C, cu rafale de vânt de 150 de km/oră din nord-est şi ploaie. Vizibilitatea este estimată la 160 de metri, iar plafonul norilor la 500 de metri înălţime.
Suntem pregătiţi să intrăm în acţiune atunci când se va ivi o «fereastră» în starea vremii. Prima echipă de atac, care are sarcina de a securiza perimetrul taberei, va fi compusă din EY8MM, K0IR şi Alejo Contreras (explorator antarctic chilian, ghid şi împătimit al muntelui).


După trei ani de planuri şi pregătiri intense Ralph Fedor K0IR, co-liderul DXpediţiei 3Y0Z zăreşte insula Bouvet în 31 ianuarie 2018 în jurul orelor 06.00 UTC (foto şi text Hal W8HC)



3 februarie 2018, orele 20.00 UTC
În cursul ultimelor 72 de ore am avut în continuare vânt puternic, nori la joasă înălţime, ceaţă şi mare agitată, care au împiedicat elicopterul să decoleze de la sosirea noastră în apropierea insulei. Nu s-a previzionat vreo ameliorare a vremii pentru următoarele patru zile.
Apoi, noaptea trecută a apărut o problemă la unul dintre motoarele vasului. În dimineaţa asta comandantul ne-a anunţat că vasul nu mai prezintă siguranţă pentru a ne putea continua proiectul şi a contramandat expediţia. Acum suntem în lungul nostru drum îndărăt spre Punta Arenas.
După cum vă puteţi închipui echipa este profund dezamăgită, însă în siguranţă. Discutăm deja despre reprogramarea DXpediţiei.
Bob, K4UEE
Ralph, K0IR
Erling, LA6VM
(Sursă: buletinul OPDX nr. 1349.1 din 3.02.2018)


5 februarie  2018, orele 09.00 UTC
Comandantul nostru a decis că din punct de vedere al siguranţei şi al celerităţii este în interesul nostru ca în loc de Punta Arenas, Chile să pornim direct spre Capetown, Africa de sud. Actualmente ne îndreptăm spre nord, pentru a evita posibiltatea de a întâlni aisberguri. Acum nu se zăresc aisberguri pe radar. La momentul potrivit vom porni spre est în direcţia Capetown.
Întregul echipaj se află în siguranţă. Majoritatea membrilor echipei se odihnesc în cuşetele lor şi starea lor de spirit este bună.
Vom continua să informăm comunitatea radioamatorilor şi familiile noastre pe măsură ce ne continuăm călătoria.


Poziţia vasului la 5 februarie 2018 orele 12.00 UTC


5 februarie, orele 14.45 UTC
Poziţia 42,42 grade sud, 0,41 grade vest, direcţia 58 de grade, viteza 7 noduri, vântul bate din direcţia 154 de grade şi ne împinge pe o mare moderată.
Călătoria noastră este acum considerabil mai lină decât mai devreme şi ieri. Am trecut printre nişte aisberguri între 12.00 şi 13.00 UTC. Acum marea e curată.
Ne îndreptăm spre Capetown, Africa de sud. Aceasta este cea mai sigură şi mai practică direcţie pentru noi.
Mulţumim celor care şi-au exprimat îngrijorarea şi ne-au transmis urări de bine. Fireşte, suntem foarte, foarte dezamăgiţi. Am fost încetiniţi, dar suntem în siguranţă.
Ralph, K0IR

9 februarie 2018
DXpediţia a luat o turnură diferită de aceea aşteptată de comunitatea radioamatorilor. După ce a avut probleme cu vremea şi cu unul dintre motoarele vasului echipa a fost nevoită din raţiuni de siguranţă să-şi contramandeze misiunea în ziua de sâmbătă 3 februarie– chiar dacă insula Bouvet se afla la o aruncătură de băţ. După ce au schimbat direcţia starea mării le-a modificat planul de a reveni în Chile şi vasul a fost redirecţionat spre Cape Town, Africa de sud, de unde operatorii plănuiesc să găsească curse de avion spre casă.
Între timp ei sunt în siguranţă şi folosesc telegrafia şi FT8 cu transiverele lor de 100 de waţi, afirmă pilotul lor principal Valerie Hotzfeld NV9L. De asemenea echipa face planuri pentru a expedia în ţară echipamentul cu care ar fi urmat să lucreze de pe Bouvet. Val spune că sosirea lor estimativă pe teritoriul Statelor Unite ar trebui să se producă în jurul zilei de 15 sau 16 februarie. Însă epopea DXpediţiei, care după toate probabilităţile este cea mai costisitoare din istoria acestor activităţi, încă nu s-a încheiat. Se fac planuri pentru o nouă încercare.
(Sursă: Informaţii de la Valerie Hotzfield NV9L reproduse de AR Newsline)


About Me

My photo
Constanţa, Constanta, Romania

ARHIVA ARTICOLELOR

free counters Stats Copyright©Francisc Grünberg. Toate drepturile rezervate. All rights reserved