08 April 2011

Philip şi codul Morse
de Andrew L. Hallinan, KB1EGK

Salut tuturor!
Cei mai mulţi dintre noi fie că iubim codul Morse, fie îl detestăm, dar oricare ar fi opinia dumneavoastră despre această temă, sunt sigur că veţi găsi întâmplarea de mai jos emoţionantă.
Am un sait care şi-a propus să-i ajute pe alţii să înveţe telegrafia – este de fapt un blog de amuzament, la vizitarea căruia îi invit pe oameni .
La începutul lunii martie am fost contactat prin intermediul acestui sait dedicat codului Morse de către o doamnă pe nume Esther. Subiectul e-mailului pe care mi l-a trimis era «Codul Morse pentru fiul meu handicapat». Am deschis e-mailul fără să mai zăbovesc şi iată ce am citit:

«După ce am căutat peste tot o cale prin care fiul meu Philip să poată comunica aş vrea să explorez posibilitatea de a se folosi codul Morse. Philip a fost victima unei răni prin împuşcare pe partea stângă a capului său.  El este deosebit de conştient de ceea ce se întâmplă în jurul său, dar şi-a pierdut abilitatea motorie. El nu poate vorbi, iar singura sa mână utilizabilă (mâna stângă, deşi era dreptaci) este foarte neîndemânatică şi are dificultăţi în a-şi orienta degetul spre un mic buton. Ochii săi nu se  sincronizează prea bine. Am încercat limbajul semnelor, pe care l-a învăţat şi îl cunoaşte foarte bine, dar mâna sa este incapabilă să formeze o literă uşor de recunoscut, chiar şi pentru cele mai simple semne.  El nu-şi poate întinde decât degetul arătător şi degetul mare, cu care poate apăsa pe un buton de pe ecranul unui iPad, dacă acesta e suficient de mare (aşa cum sunt 2-3 butoane de pe ecran).
Aşa că îmi închipui că ar putea apăsa pe un buton pentru un punct, un alt buton pentru o linie şi un altul pentru sfârşitul cuvântului … trei butoane cu totul.
Problema este cum să fie acestea traduse, căci personalul spitalului probabil că nu va învăţa codul Morse.  Mă întreb dacă există vreo aplicaţie sau vreun program care să interpreteze semnele? Philip nu mai poate comunica de 6 ani şi mi-e teamă că atunci când voi muri (am 65 de ani, iar el are 42) el va rămâne în izolare şi nimeni nu se va mai strădui să înţeleagă ce înseamnă gesticulaţia sa.»  

Imediat Esther mi-a trezit interesul. Să fie oare posibil ca telegrafia, o cale de comunicare atât de simplă din punct de vedere tehnologic să constituie răspunsul pentru nevoia de comunicare a lui Philip?
După ce am citit e-mailul primit de la Esther l-am contactat pe un prieten şi colaborator al meu pe nume Bryan Campbell. El s-a arătat imediat entuziasmat de ideea de a-l ajuta pe Philip să se exprime din nou şi s-a pus pe treabă chiar din noaptea aceea.
Bryan a creat o aplicaţie extrem de simplă, care îi permite utilizatorului să comunice cu uşurinţă cu ajutorul codului Morse. Dacă înscrii un punct sau o linie pe ecranul calculatorului, programul va căuta în codul Morse şi va afişa oricare literă pe care ai format-o. Apoi, apăsând pe butonul «Next» vei putea auzi aplicaţia «pronunţând» litera respectivă.  Ne-am gândit că aceasta ar putea fi o facilitate utilă în cazul în care de pildă sora care îl îngrijeşte pe Philip se află în cameră, dar nu este atentă la cuvântul pe care îl înscrie Philip pe ecran cu ajutorul codului Morse.

Aplicaţia noastră se află deocamdată în modul beta şi va avea încă nevoie de modificări pentru ca Philip să se poată folosi de ea din plin.
Iată un video cu Philip încercându-şi noua aplicaţie. Trebuie să mai lucrăm la comutarea de pe un punct al ecranului pe celălalt, dar sperăm cu toţii ca aplicaţia să funcţioneze cum trebuie şi să-i folosească lui Philip în dorinţa sa de a se putea exprima.
(Din păcate acest video nu mai e disponibil)

 (Surse: QRZ.com, saitul lui KB1EGK How to Learn Morse Code)

  *   *   * 

About Me

My photo
Constanţa, Constanta, Romania

ARHIVA ARTICOLELOR

free counters Stats Copyright©Francisc Grünberg. Toate drepturile rezervate. All rights reserved