04 October 2011

Să nu treci pe partea întunecată!
de Roger A. Monroe, K7NTW

Iată-mă aşadar din nou în faţa radioului. A trecut multă vreme de când am înscris în log o entitate nouă, şi se pare că voi mai sta ceva vreme în aşteptarea ei dacă practicile care se etalează în partea inferioară a benzii de 20 de metri vor continua. DX-ul se aude rezonabil, aş putea să-i dau un S-4 cinstit, într-o bandă destul liniştită din punct de vedere atmosferic. Dar QRM-ul face ca inteligibilitatea sa să ajungă cel mult la R-2.
Aştept domolirea cacofoniei. Frustrarea creşte şi mintea mea începe să imagineze cumplite instalaţii de tortură. I-aş supune la umilinţă şi suferinţă pe aceşti indivizi haini la suflet, care îmi înneacă sub rafelele ploii bucuria unei zile însorite. Îmi pun următoarea întrebare importantă: «Îmi face plăcere?» Nu! Să ne întoarcem la realitate. Iarba peluzei nu e încă prea mare, dar nu simt nici chemarea DX-ului. Se pare că totuşi tăierea ei este o alegere pentru un DX-man mofturos ca mine. Îndărătul celor patru cai putere ai maşinii de tăiat mă gândesc la câte s-au tot scris în încercarea de a îmbunătăţi comportamentul în benzi. Cuget la o întrebare pusă de cineva în rubrica de anunţuri a clusterului DX: «oare ce îi împinge pe unii să facă hobby-ul nostru insuportabil
Ar putea fi vorba de faptul că unii au cheltuit kilograme de dolari pentru a descoperi apoi că le lipsesc abilităţile şi răbdarea. Poate avem de-a face cu un comportament antisocial. Încerc să-mi amintesc unde am mai întâlnit ceva asemănător.  Ah,  da, la pescuit! Am văzut cu ochii mei oameni în toată firea aruncând pietre şi trăgând cu pistolul în apă, şi chiar scoţând urlete à la Tarzan în junglă. Cred că ar trebui să ne bucurăm că astfel de persoane nu sunt radioamatori. Ce ar fi dacă i-am putea poza pe aceşti nebuni în toiul răutăţii lor şi le-am pune fotografiile în vitrinele magazinelor de articole sportive din oraş? Cu siguranţă că ar atrage atenţia unora, chiar dacă persoanele cu pricina n-ar fi recunoscute.  Însă purtarea lor ar putea fi recunoscută.
Cum ar putea fi capturate şi etalate relele practici de operare în radioÎmi vin în minte înregistrări făcute publice. YouTube a devenit un forum deosebit de popular pentru educaţie în toate domeniile. Este însă important de precizat că doar unele dintre interferenţe sunt intenţionate, restul lor denotă neştiinţă şi un zel exagerat. 
Ar fi nevoie de producerea unei prezentări audio-video instructive, care ar permite celor care nu produc interferenţe în mod intenţionat să iasă «cu faţa curată».  La fel de utilă ar fi  o demonstraţie a bunelor practici, aplicate deja de unele DXpediţii, în care operatorul expediţiei ar prezenta un scurt clip la viteza în care urmează să opereze şi astfel toţi DXmanii aflaţi pe recepţie să-şi poată adapta stilul de a chema pe modelul oferit.
Ascultarea atentă a felului în care operatorii buni reuşesc să străpungă pailapul prinzând ritmul procedurii QSO-ului reprezintă o informaţie valoroasă. Doar rareori DXpediţiile îşi încetează activitatea după o zi sau două, de ce n-am lăsa «tunurile» să se lupte între ele în prima noapte? Trucurile, cum ar fi ascultarea benzilor timp de mai multe zile înainte de începerea DXpediţiei studiind propagarea pentru zona care urmează a fi activată vă va da încredere şi vă va permite să alcătuiţi un plan pentru a lucra «ţara nouă».  Aceasta ar face minutele sau orele pe care le aveţi la dispoziţie mai productive, ar reduce sentimentul de frustrare şi v-ar menţine în vânătoarea de DX pentru anii de vin. Iată povaţa înţeleaptă a prietenului meu Stig W2JWF: «De fiecare dată când lucrezi o ţară nouă îţi diminuezi niţel propria plăcere, pentru că acea ţară încetează să mai fie nouă.» Stig, radioamator din 1936, a avut grijă să-şi păstreze câteva ţări noi pentru bătrâneţe!
În ceea ce mă priveşte, sper să le lucrez la timpul potrivit.
73
Roger, K7NTW
*   *   * 

Articolul a apărut în The DX Magazine şi poate fi accesat prin  link şi de pe pagina Publications a saitului DX Code of Conduct. (Pe aceeaşi pagină sunt recomandate vizitatorilor lucrarea Practici de operare de ON4WW şi articolul Errare humanum est de YO4PX.) Traducerea este publicată cu amabila aprobare a lui Carl Smith N4AA, editorul publicaţiei The DX Magazine.
Dar de unde acest titlu? În universul ficţional din «Războiul stelelor», o operă epică spaţială creată de regizorul George Lucas, compusă din mai multe filme (trei trilogii) produse între 1977 şi 2005 şi care a creat un adevărat fenomen de cultură pop, Forţa este o putere metafizică atotprezentă care are două componente aflate în continuă luptă pentru supremaţiePartea întunecată a Forţei (The Dark Side of the Force), reprezentată de personaje «negative» ca Sidious, Darth Vader şi Jerec şi Partea luminoasă a Forţei (The Light Side of the Force) întruchipată de personajul colectiv Jedi şi Ordinul său monastic, care se străduieşte să instaureze pacea şi dreptatea în Galaxie.


Alt articol pe tema practicilor incorecte în radioamatorism: 
Partea întunecată a forţei de Jim Neiger, N6TJ

*   *   * 

About Me

My photo
Constanţa, Constanta, Romania

ARHIVA ARTICOLELOR

free counters Stats Copyright©Francisc Grünberg. Toate drepturile rezervate. All rights reserved