23 August 2015

Oboseala auditivă şi radioamatorismul
Pe excelentul sait al DX Adventure Radio Club Delta-Alfa (Ham-11 m-CB-SWL) Darren, deţinător al unui indicativ de CB, a publicat la 14 august 2015 un interesant articol despre riscurile la care radioamatorii (printre alte categorii sociale) îşi expun organul auditiv prin ascultarea prelungită a vocilor şi “zgomotelor” benzii. Este apreciabil efortul autorului de a defini  fenomenul oboselii auditive, de a-i descrie efectele, cauzele, precum şi modalităţile de a o preveni sau, cel puţin, de a-i atenua simptomele:

V-aţi întrebat vreodată de ce de multe ori vă doare capul după câte o activitate intensă în faţa microfonuluiŞi de ce după câte un viguros maraton DX timpanele voastre vibrează ca difuzoarele în timpul unui concert rock heavy metal şi vă cocoşaţi ameţiţi în fotoliul din shack?
Ei bine, cauza este «oboseala auditivă», şi e suficient să-l întrebi pe oricare membru al DX Adventure Radio Club (DA-RC) care a apărut în eter din vreuna dintre «cele mai dorite entităţi DXCC» sau pe un pasionat vânător de DX-uri care a petrecut ore-ntregi chemând în încercarea de a străpunge pailapul – ei ştiu EXACT despre ce vorbesc!
Oboseala auditivă este o veritabilă tulburare medicală, cauzată de împrejurări acustice adverse, care îi afectează de obicei pe pasionaţii comunicării prin radio. În esenţă, oboseala auditivă este mult mai mult decât faptul că urechile tale obosesc.
Pe lângă durerile de cap şi de insomnie semnele de alertă ale oboselii auditive includ starea de agitaţie, moleşeala, disconfortul, durerea, pierderea sensibilităţii, starea de încordare şi hipertensiunea. Un simptom deosebit de grav este şi faptul că oboseala acustică ne răpeşte bucuria practicării hobby-ului nostru preferat.

Cauzele oboselii auditive
Identificat pentru prima dată în cazul celor care lucrau în domeniul ascultării undelor scurte (short wave listening, SWL), a personalului militar din timpul celor două războaie mondiale, dar acceptat în timpurile moderne ca fiind răspândit şi în alte domenii, cum ar fi muzica şi construcţiile, această maladie devenită din cale-afară de nocivă este definită de Wikipedia ca «un fenomen rezultat din ascultarea prelungită a unor sunete al căror conţinut de distorsiune este prea jos pentru a fi audibil, dar suficient de înalt pentru a fi perceput subliminal, provocând starea de discomfort ...».
Însă conform părerii generale oboseala auditivă este nu numai rezultatul ascultării subliminale a unor semnale audio distorsionate. Pur şi simplu ea este cauzată de ascultarea unor sunete prea puternice, prea confuze şi aceasta un timp prea îndelungat!
Una dintre cauzele cele mai probabile ale stării oboselii auditive printre radioamatori este ceea ce pasionaţii sunetelor numesc «supraîncărcare senzorială». Ea se manifestă atunci când un ascultător este expus la o multitudine de sunete provenind din mai multe surse diferite (de exemplu un pailap). S-a constatat că această stimulare excesivă poate determina o stare generală de oboseală şi o pierdere a sensibilităţii urechilor, care după câte s-a constatat se numără printre simptomele oboselii auditive. 

Să explorăm mai în amănunt aceste cauze. În lumea comunicaţiilor radio oboseala auditivă apare atunci când urechea încearcă să elimine zgomotele nedorite, cum ar fi QRN-ul sau QRM-ul şi se concentrează pe sunetele dorite (de pildă semnalele provenind de la emiţătorul unei staţii radio). De exemplu, atunci când îţi asculţi transiverul difuzorul acestuia poate emite pentru un timp îndelungat pârâieli şi pocnituri nedorite, pe care auzul tău trebuie să le elimine, ceea ce cauzează oboseală auditivă.

După cum am spus, anumite simptome sunt generate de expunerea excesivă la emisiile unor emiţătoare, de pildă în circumstanţe la care se expun operatorii unor DXpediţii majore, când întreaga lume încearcă să-i contacteze. În aceste cazuri operatorii care lucrează pailapul trebuie să descifreze semnale printr-un zid de zgomot alb, deseori în stare de oboseală fizică generală de pe urma somnului insuficient. Nu e de mirare că pentru asta ei au de plătit un preţ fiziologic însemnat!
La fel se întâmplă şi în cazul semnalelor slabe, care necesită creşterea volumului, ceea ce nu face decât să accentueze dificultatea lucrului DX şi să crească şansele ca operatorul să cadă victimă oboselii auditive. În cazul radioamatorilor pasionaţi de sisteme audio sofisticate cererea constantă pentru o intensitate sonoră mai mare şi obsesia de a împinge nivelele la maximum, dublată de lipsa de înţelegere a complexităţii aparaturii de radioamator poate duce la creşterea oboselii. Nu uitaun echipament de studio incorect reglat provoacă aceeaşi oboseală acustică atât pentru ascultător cât şi pentru cel care îl monitorizează.
Pentru a simplifica: dacă te expui pentru perioade lungi de timp condiţiilor de ascultare mai sus descrise vei ajunge să te simţi obosit. Urechile şi capul te vor durea, iar simptomele dezagreabile ale pomenitei oboseli auditive îţi vor invada DXistenţa de radioamator.


Cum se poate preveni instalarea oboselii auditive?
La prima vedere s-ar putea crede că reducerea zgomotului şi a volumului ar fi suciente pentru a reduce sau pentru a o preveni cu desăvârşire. Din nefericire nu e chiar aşa.
În cazul unei supraîncărcări senzoriale care nu este legată de ascultarea intenţionată a unor zgomote dăunătoare protecţia uzuală a organului auditiv cu dopuri sau apărătoare de urechi poate atenua problema. Însă pentru radioamatori nu e atât de simplu. Noi avem nevoie de audio!
Conform unor studii recente întreprinse în Belgia o oră petrecută ascultând în căşti sunetele provenind din transiverul tău îţi poate deteriora auzul. Cercetătorii de la Universitatea din Ghent au studiat 60 de persoane, expunându-le prin căşti timp de o oră unor sunete la volume variate. Participanţilor li s-a testat auzul înainte şi după experiment şi cercetătorii au constatat că «s-au observat semnificative modificări de limite şi praguri auditive aproape la fiecare tranşă de emisiuni în cazul grupului expus la zgomot comparativ cu cel a grupului de control».

Ce concluzii am putea trage de aici?
I.  Fă pauze din timpul petrecut în faţa microfonului.
Pentru a-ţi proteja auzul nu uita de regula 60/60 – nu asculta într-o tură zgomotele receptorului tău prin căşti mai mult de 60 de minute, nu asculta cu mai mult de 60% din volumul maxim disponibil. După o expunere prelungită la nivele auditive mari aptitudinea reală de a auzi a urechilor tale s-a redus oricum, aşa că mai degrabă fă un serviciu colegilor din echipa de DXpediţionari şi scoală-te de pe scaunul din faţa staţiei. Exprimat pe scurt: pentru a reduce oboseala auditivă împarte cu alţii timpul din faţa microfonului şi dificultatea operării.

II. Ce avem de făcut ca radioamatori? Păi, să reducem volumul acela blestemat! Chiar şi o gradaţie sau două mai puţin pot fi suficiente pentru a prelungi propria tură de emisie şi pentru a reduce instaurarea oboselii auditive.

III. Alege-ţi cu grijă difuzorul
Se spune că pentru muzicieni cele mai bune difuzoare, care asigură o longevitate auditivă, sunt cele cu caracterisitici de răspuns aplatizate sau cu uşoare variaţii ale frecvenţelor înalte. Este greu de imaginat că acest lucru nu ar fi valabil şi în cazul radioamatorilor. Căutaţi să folosiţi difuzoare de tipul PreSonus Eris E5, Focal Twin6 Be sau ATC SCM25A Pro.

IV. Verifică locul difuzorului
Fii atent unde plasezi difuzoare exterioare pentru transiverul tău şi experimentează cu diferite poziţii. O soluţie bună este pur şi simplu deconectarea sau mutarea unuia dintre difuzoare şi ascultarea la un volum similar. Există şanse bune ca «oboseala» resimţită să dispară odată cu eliminarea sunetului aspru şi agresiv al frecvenţelor audio medii şi înalte.

V. Foloseşte căşti de calitate
Cumpără nişte căşti de monitorizare folosite în studiouri, care au o bună capitonare în jurul urechilor. Cele mai bune căşti sunt Sony MDR7506, Sennheiser HD-280 Pro, Shure SRH840 şi Beyerdynamic DT 880. Nu uita nici de cunoscutul proverb «Primeşti pentru cât ai plătit …», aşa că nu te scumpi la preţ pentru a economisi câteva parale.

Când mă fac bine?
În funcţie de nivelul sunetului şi de durata expunerii o refacere completă din oboseala auditivă poate dura de la câteva minute petrecute departe de transiver (oboseală de scurtă durată) la mai multe zile (oboseală de lungă durată). Făcând abstracţie de timpul necesar recuperării cel mai important este că simptomele oboselii auditive s-au atenuat, că te vei simţi revigorat şi pregătit să înfrunţi din nou provocările eterului.
Sper ca cele de mai sus să-ţi fie de ajutor.
73 de Darren
(Traducere şi adaptare de YO4PX. Sursă: saitul Delta-Alfa)

Poate doriţi să citiţi şi
Noua armă - căştile N-C de Roger Western G3SXW



Edvard Munch: Strigătul (1893)


About Me

My photo
Constanţa, Constanta, Romania

ARHIVA ARTICOLELOR

free counters Stats Copyright©Francisc Grünberg. Toate drepturile rezervate. All rights reserved