Trăsăturile liderului
Sub titlul What
Makes A Good Leader Today – And Tomorrow? Daniel
Burrus, viitorolog şi expert în domeniul tehnologiei, al inovaţiei şi al
strategiei afacerilor, analizează calităţile pe care le consideră trebuincioase unui conducător pentru a
putea orienta tendinţele vremurilor spre căi avantajoase prezentului şi, mai
ales, viitorului oamenilor.
Deşi consideraţiile sale se referă preponderent la domeniul întrepătrunderii tehnologiei cu acela al afacerilor, principiile enunţate de Burrus mi se par valabile şi mai ales aplicabile în toate faţetele activităţilor umane, mai ales în lumea noastră aflată în perpetuă şi din ce în ce mai năvalnică schimbare.
Deşi consideraţiile sale se referă preponderent la domeniul întrepătrunderii tehnologiei cu acela al afacerilor, principiile enunţate de Burrus mi se par valabile şi mai ales aplicabile în toate faţetele activităţilor umane, mai ales în lumea noastră aflată în perpetuă şi din ce în ce mai năvalnică schimbare.
Traducerea de mai jos se doreşte o completare la cele două părţi ale
articolului prezentat recent pe această pagină şi provenind din pana aceluiaşi
autor interesant: «Internetul lucrurilor, viitorul care
bate la uşă» (partea
I-a şi partea
a II-a) – nota mea, YO4PX
Care sunt calităţile unui lider bun?
Căutând să răspundem la această întrebare ne vin în minte instantaneu valori
cum ar fi integritatea, onestitatea şi responsabilitatea personală. Deşi toate
acestea sunt trăsături vitale, nu la ele doresc să mă refer în acest moment.
Există noi principii ale conducerii pe care liderii trebuie să le adopte dacă doresc să fie relevanţi şi eficienţi în lumea de astăzi, lumea transformărilor impulsionate de tehnologie şi a înaintării spre viitor.
Poţi auzi câteodată persoane care vorbesc când despre manageri, când despre lideri. De fapt cei doi sunt cu totul diferiţi. Managerii controlează sarcinile pe care le îndeplinesc oamenii şi felul în care o fac. Ei pot impune aceasta prin tactici, directive, reguli ale celor mai favorabile practici, precum şi prin exemplul personal. Aţi auzit expresia «microadministrare», dar nimeni nu spune «microcomandă». Aceasta pentru că liderii acţionează în cu totul alt mod.
Liderii nu schimbă comportamentul oamenilor; ei schimbă felul în care oamenii gândesc – şi reuşesc asta fără să le indice vreodată oamenilor cum să gândească. Liderii schimbă felul în care oamenii gândesc despre viitor, despre schimbare şi oportunitate – în esenţă, felul în care ei gândesc despre conceptele fundamentale care influenţează vederile lor despre lume, despre planuri, principii etice şi strategii de viaţă.
Probabil că aţi auzit expresia «fapte, nu vorbe». Ei bine, un manager îi cheamă pe oameni să-l urmeze; un lider le arată oamenilor că el este demn de a fi urmat.
Fireşte, abilitatea ta de a conduce este direct legată de abilitatea ta de a inspira încredere. Iar pentru a câştiga încrederea oamenilor tăi într-o lume înscrisă pe drumul transformărilor tehnologice ai nevoie să înveţi a identifica forţele motrice care modelează viitorul.
Modelul de organizare anticipativă imaginat de noi îţi oferă ca lider mijloacele perfecte pentru a obţine acest lucru. Atunci când demonstrezi că deţii abilitatea de a face previziuni corecte, de a face planuri prin separarea tendinţelor «hard» care se vor produce de tendinţele «soft» care s-ar putea produce obţii mai mult decât prin simpla semnalare a faptului că eşti eficient şi că îţi conduci oamenii spre succes. Demonstraţia ta le inoculează oamenilor tăi mentalitatea şi conduita care generează succesul.
Ţine minte că un bogat palmares de succese nu este mai mult decât un palmares. Din perspectiva unui lider un trecut plin de izbânzi nu garantează un viitor de succes, căci lumea se schimbă cu o viteză din ce în ce mai mare, iar setul de abilităţi cu care s-au repurtat odinioară mari succese nu mai sunt purtătoare ale aceloraşi promisiuni. Acest lucru este cunoscut de multă vreme, însă de câţiva ani încoace ritmul năvalnic al schimbărilor i-a luat prin suprindere pe mulţi lideri – chiar şi pe cei care au la activ îndelungi şiruri de succese.
În anii din urmă liderii s-au concentrat pe agilitate, ei fiind capabili să iniţieze schimbări bazate pe circumstanţe exterioare, dat fiind că schimbările din lumea exterioară au devenit din ce în ce mai rapide, iar viteza lor nu face decât să crească. Pentru a fi un lider puternic atât în prezent cât şi în viitor ai nevoie să poţi reacţiona rapid la evenimentele care se produc, dar şi să le anticipezi înainte ca acestea să se producă.
Acum câteva săptămâni un director executiv al unei companii din grupul Fortune 50 Technology mi-a mărturisit: «ritmul schimbărilor este mai rapid decât capacitatea organizaţiei noastre de a ţine pasul cu ele.»
Aud această observaţie destul de des în timpul călătoriilor mele prin lume în munca mea cu directori executivi ai unora dintre cele mai mari companii ale planetei. Pentru acei dintre dumneavoastră care nu sunteţi implicaţi în mod direct în afacerile tehnologice, în crearea, producerea şi vânzarea diferitelor tipuri de hardware, software sau ale amândurora sunt convins că nu v-aţi aştepta la o declaraţie ca cea de mai sus din partea unei companii producătoare de tehnologie - poate doar de la o companie de asigurări sau de la un distribuitor, dar nu rostită de un director al unei importante companii tech.
Însă adevărul este că ritmul accelerat al schimbărilor perturbă toate activităţile comerciale, fie ele majore sau mărunte, indiferent de domeniul industrial. Fiind un lider industrial este mai mult ca probabil că eşti deja profund implicat şi informat despre schimbările care au loc în domeniul tău. Cu toate acestea, fiind într-atât de absorbit de propria arie de interes s-ar putea să ignori ceea ce se întâmpă în exterior, acolo unde alţii deja inovează.
Industriile nu se schimbă în vid. Aruncă-ţi privirea în afara domeniului industrial propriu pentru a dobândi o imagine mai cuprinzătoare şi pentru a găsi soluţiile de care ai nevoie. Află despre noile tehnologii care s-au dezvoltat şi au fost implementate în alte sectoare. În ce fel schimbă acestea modalităţile prin care alte companii îşi dezvoltă afacerile? Cum poţi adapta aceste progrese pentru a se potrivi situaţiei tale? Cum poţi învăţa din greşelile celor aflaţi în afara zonei tale pentru a nu comite şi tu aceleaşi erori? Iată o cale nimerită pentru abordarea perturbărilor care ştii cu siguranţă că se vor produce.
Astfel că, deşi noi cunoaştem cu toţii trăsăturile clasice ale unui lider, nu există niciun avantaj competitiv în a ne strădui să fim asemenea tuturor celorlalţi. Iată de ce este atât de important să fim anticipativi. Care sunt acele fenomene care prevezi că urmează să se producă şi cum ai putea să le foloseşti în avantajul tău? În loc de a te lăsa oprit din drum de lucrurile pe care nu le cunoşti a sosit timpul să foloseşti tendinţele «hard» pentru a anticipa ceea ce se va întâmpla, pentru a prevedea perturbările care se îndreaptă spre tine şi pentru a acţiona într-un fel înainte ca ele să se abată asupra ta. Această competenţă de lider nu este limitată la industriile tehnologice. Indiferent cine eşti şi cu ce te îndeletniceşti, te poţi deprinde să anticipezi.
Nu aştepta ca viitorul tău să se desfăşoare la întâmplare sau să fie determinat de un concurent, pentru că dacă vei zăbovi ai putea ajunge în situaţii în care nu e de dorit să ajungi. În loc de aceasta identifică certitudinile care te aşteaptă, localizează perturbările care te pândesc, pentru a alege să fii tu cel care le iniţiază, în loc să ajungi victima acestora. Preferă mai degrabă acţiunile de care eşti sigur şi care stau în puterea ta, în loc să le alegi pe cele de care nu eşti sigur şi care te depăşesc – astfel vei deveni un lider mult mai bun.
(Traducere, adaptare şi prezentare deYO4PX. Sursă: blogul lui Daniel Burrus)
Există noi principii ale conducerii pe care liderii trebuie să le adopte dacă doresc să fie relevanţi şi eficienţi în lumea de astăzi, lumea transformărilor impulsionate de tehnologie şi a înaintării spre viitor.
Poţi auzi câteodată persoane care vorbesc când despre manageri, când despre lideri. De fapt cei doi sunt cu totul diferiţi. Managerii controlează sarcinile pe care le îndeplinesc oamenii şi felul în care o fac. Ei pot impune aceasta prin tactici, directive, reguli ale celor mai favorabile practici, precum şi prin exemplul personal. Aţi auzit expresia «microadministrare», dar nimeni nu spune «microcomandă». Aceasta pentru că liderii acţionează în cu totul alt mod.
Liderii nu schimbă comportamentul oamenilor; ei schimbă felul în care oamenii gândesc – şi reuşesc asta fără să le indice vreodată oamenilor cum să gândească. Liderii schimbă felul în care oamenii gândesc despre viitor, despre schimbare şi oportunitate – în esenţă, felul în care ei gândesc despre conceptele fundamentale care influenţează vederile lor despre lume, despre planuri, principii etice şi strategii de viaţă.
Probabil că aţi auzit expresia «fapte, nu vorbe». Ei bine, un manager îi cheamă pe oameni să-l urmeze; un lider le arată oamenilor că el este demn de a fi urmat.
Fireşte, abilitatea ta de a conduce este direct legată de abilitatea ta de a inspira încredere. Iar pentru a câştiga încrederea oamenilor tăi într-o lume înscrisă pe drumul transformărilor tehnologice ai nevoie să înveţi a identifica forţele motrice care modelează viitorul.
Modelul de organizare anticipativă imaginat de noi îţi oferă ca lider mijloacele perfecte pentru a obţine acest lucru. Atunci când demonstrezi că deţii abilitatea de a face previziuni corecte, de a face planuri prin separarea tendinţelor «hard» care se vor produce de tendinţele «soft» care s-ar putea produce obţii mai mult decât prin simpla semnalare a faptului că eşti eficient şi că îţi conduci oamenii spre succes. Demonstraţia ta le inoculează oamenilor tăi mentalitatea şi conduita care generează succesul.
Ţine minte că un bogat palmares de succese nu este mai mult decât un palmares. Din perspectiva unui lider un trecut plin de izbânzi nu garantează un viitor de succes, căci lumea se schimbă cu o viteză din ce în ce mai mare, iar setul de abilităţi cu care s-au repurtat odinioară mari succese nu mai sunt purtătoare ale aceloraşi promisiuni. Acest lucru este cunoscut de multă vreme, însă de câţiva ani încoace ritmul năvalnic al schimbărilor i-a luat prin suprindere pe mulţi lideri – chiar şi pe cei care au la activ îndelungi şiruri de succese.
În anii din urmă liderii s-au concentrat pe agilitate, ei fiind capabili să iniţieze schimbări bazate pe circumstanţe exterioare, dat fiind că schimbările din lumea exterioară au devenit din ce în ce mai rapide, iar viteza lor nu face decât să crească. Pentru a fi un lider puternic atât în prezent cât şi în viitor ai nevoie să poţi reacţiona rapid la evenimentele care se produc, dar şi să le anticipezi înainte ca acestea să se producă.
Acum câteva săptămâni un director executiv al unei companii din grupul Fortune 50 Technology mi-a mărturisit: «ritmul schimbărilor este mai rapid decât capacitatea organizaţiei noastre de a ţine pasul cu ele.»
Aud această observaţie destul de des în timpul călătoriilor mele prin lume în munca mea cu directori executivi ai unora dintre cele mai mari companii ale planetei. Pentru acei dintre dumneavoastră care nu sunteţi implicaţi în mod direct în afacerile tehnologice, în crearea, producerea şi vânzarea diferitelor tipuri de hardware, software sau ale amândurora sunt convins că nu v-aţi aştepta la o declaraţie ca cea de mai sus din partea unei companii producătoare de tehnologie - poate doar de la o companie de asigurări sau de la un distribuitor, dar nu rostită de un director al unei importante companii tech.
Însă adevărul este că ritmul accelerat al schimbărilor perturbă toate activităţile comerciale, fie ele majore sau mărunte, indiferent de domeniul industrial. Fiind un lider industrial este mai mult ca probabil că eşti deja profund implicat şi informat despre schimbările care au loc în domeniul tău. Cu toate acestea, fiind într-atât de absorbit de propria arie de interes s-ar putea să ignori ceea ce se întâmpă în exterior, acolo unde alţii deja inovează.
Industriile nu se schimbă în vid. Aruncă-ţi privirea în afara domeniului industrial propriu pentru a dobândi o imagine mai cuprinzătoare şi pentru a găsi soluţiile de care ai nevoie. Află despre noile tehnologii care s-au dezvoltat şi au fost implementate în alte sectoare. În ce fel schimbă acestea modalităţile prin care alte companii îşi dezvoltă afacerile? Cum poţi adapta aceste progrese pentru a se potrivi situaţiei tale? Cum poţi învăţa din greşelile celor aflaţi în afara zonei tale pentru a nu comite şi tu aceleaşi erori? Iată o cale nimerită pentru abordarea perturbărilor care ştii cu siguranţă că se vor produce.
Astfel că, deşi noi cunoaştem cu toţii trăsăturile clasice ale unui lider, nu există niciun avantaj competitiv în a ne strădui să fim asemenea tuturor celorlalţi. Iată de ce este atât de important să fim anticipativi. Care sunt acele fenomene care prevezi că urmează să se producă şi cum ai putea să le foloseşti în avantajul tău? În loc de a te lăsa oprit din drum de lucrurile pe care nu le cunoşti a sosit timpul să foloseşti tendinţele «hard» pentru a anticipa ceea ce se va întâmpla, pentru a prevedea perturbările care se îndreaptă spre tine şi pentru a acţiona într-un fel înainte ca ele să se abată asupra ta. Această competenţă de lider nu este limitată la industriile tehnologice. Indiferent cine eşti şi cu ce te îndeletniceşti, te poţi deprinde să anticipezi.
Nu aştepta ca viitorul tău să se desfăşoare la întâmplare sau să fie determinat de un concurent, pentru că dacă vei zăbovi ai putea ajunge în situaţii în care nu e de dorit să ajungi. În loc de aceasta identifică certitudinile care te aşteaptă, localizează perturbările care te pândesc, pentru a alege să fii tu cel care le iniţiază, în loc să ajungi victima acestora. Preferă mai degrabă acţiunile de care eşti sigur şi care stau în puterea ta, în loc să le alegi pe cele de care nu eşti sigur şi care te depăşesc – astfel vei deveni un lider mult mai bun.
(Traducere, adaptare şi prezentare deYO4PX. Sursă: blogul lui Daniel Burrus)
«LIDERUL» - un alt articol care creionează trăsăturile necesare unui
conducător, scris de această dată de radioamatorul american Norm Fusaro W3IZ şi
publicat în traducere în ianuarie 2010 – poate fi citit la această
adresă.
* * *