26 May 2010

Un tânăr DX-man
de Duncan MacLachlan, KU0DM
editor al secţiei pentru tineret a ARRL
27 aprilie 2010

Jonas Carden, KD0DJH, în vârstă de 12 ani a consemnat primele sale experienţe în radioamatorism şi în minunata lume a DX-ului. Emoţia de a auzi semnale venind din toate colţurile lumii este vie şi puternică, indiferent de generaţia căreia îi aparţine radioamatorul.

«Salut, mă numesc Jonas Carden, KD0JDH şi m-am pasionat de lucrul DX din momentul în care am citit o carte intitulată “DX-manul complet” de Bob Locher, W9KNI. Mi-a dat-o mentorul meu Al Hammond, K0HWE. Am învăţat multe lucruri de la prietenul meu Roger Titone KD0CUQ şi de la bunicul meu Larry Crill, KA0TLW şi am studiat încontinuu din momentul în care mi-am primit autorizaţia. Devenisem deosebit de nerăbdător să ies în benzi. Într-o zi celălalt bunic al meu Don Price, KC0MTF m-a luat la o întâlnire între radioamatori şi atunci am făcut în sfârşit primul meu QSO.

Am aşteptat o vară-ntreagă, care părea îngrozitor de lungă, momentul în care voi începe să lucrez DX, dar tocmai când am crezut că sunt deja pregătit am dat peste o altă problemă. Ori de câte ori ascultam banda sau chemam CQ nu reuşeam să prind nici măcar un singur DX care să-mi răspundă. Dale Holloway, K4EQ mi-a spus că problema era propagarea! Aceasta a fost o treabă căreia nu-i dădusem vreo importanţă, dar cât părea ea de lipsită de importanţă, era un obstacol între mine şi lume.
După ce am învăţat mai multe despre propagare m-am decis să mai fac o încercare. Au trecut două săptămâni îndelungi şi propagarea era pe cale să se îmbunătăţească. Plănuiam să iau la rând benzile în căutarea DX-urilor. Am pus totul în funcţiune şi abia am filat câţiva kiloherţi în banda de 40 de metri când deodată am auzit un CQ venind parcă din neant. Operatorul chema, iar eu încercam să desluşesc sensul indicativului pe care îl auzeam. Apoi cineva i-a răspuns şi eu am rămas în ascultare răstimp de vreo două minute, care mi s-au părut nesfărşite. Am descifrat în fine indicativul, era un VE3. M-am uitat pe listă şi am văzut că ascultam o staţie din Canada.  Şi atunci cealaltă staţie şi-a luat rămas bun şi mi-am dat seama că aceasta era şansa pe care o aşteptasem. În timp ce chemam mă chinuia întrebarea: “mă va auzi oare?”, “voi reuşi să străbat până la el?”, “voi face în sfârşit primul meu QSO DX?” Am încheiat apelul şi am trecut pe recepţie. Şi deodată mi-a fost dat să aud ceea ce îmi dorisem de atâta vreme: “KD0DJH de VE3LR”. Visam oare? Nu, era adevărat. Nu prea ascultam cu atenţie, eram aproape în stare de şoc.  Apoi mi-am venit în fire, m-am concentrat şi am dus QSO-ul la bun sfârşit.  Eram extraordinar de emoţionat, am spus în cele din urmă 73 şi am închis. Pur şi simplu nu-mi puteam stăpâni emoţia. Atunci am înţeles că evoluţia mea de DX-man tocmai a început şi puteam spera să mai fac multe alte QSO-uri DX.
Aceasta este povestea primei mele legături DX. Aş dori să-i amintesc pe cei doi oameni care m-au încurajat tocmai în momentul în care eram pe punctul de a renunţa: părinţii mei Mike Carden, KD0DJK şi Dina Carden.

Jonas a fost autorizat în martie 2008 şi în prezent urmează cursurile unei şcoli generale. Atunci când nu vânează DX-uri şi nu studiază arta radioamatorismului  îî place să pescuiască şi să vâneze.
(Prezentare de YO4PX. Sursă: saitul ARRL)

About Me

My photo
Constanţa, Constanta, Romania

ARHIVA ARTICOLELOR

free counters Stats Copyright©Francisc Grünberg. Toate drepturile rezervate. All rights reserved