05 August 2010

Noua armă - căştile N-C
de Roger Western G3SXW
Traducere de Francisc Grünberg, YO4PX

Articolul a apărut iniţial în numărul din noiembrie 2005 al CDXC Digest, publicaţia bilunară a reputatului club britanic Chiltern DX Club, fiind apoi preluat şi de FOCUS, revista trimestrială a First Class CW Operators' Club. Traducerea de faţă este publicată cu amabila aprobare a redactorului CDXC Digest Martyn Phillips, G3RFX, precum şi cu permisiunea autorului. Fotografiile au fost preluate de pe saitul http://www.ok1rr.com/index.php cu permisiunea webmasterului Martin Kratoska, OK1RR

Autorul pe insula Guam în august 2003

Se prea poate ca eu să fiu ultima persoană de pe planetă care să descopere existenţa acestei noi realizări tehnologice. Dacă e aşa, îmi cer scuze - şi vă rog să ignoraţi cele ce urmează. Dar am totuşi impresia că nu sunt prea mulţi DX-mani care să fi încercat în bandă căştile supresoare de zgomot (în original "N-C headphones", prescurtare de la "noise-cancelling headphones - nota traducătorului).
Am fost impresionat deunăzi, când prietenul meu Ian, G3WVG mi-a dat ocazia ca în cursul unei călătorii cu avionul să folosesc căştile sale pe care a dat 60 de lire sterline. Efectul a fost copleşitor. Căştile au suprimat o mare parte din zgomotul produs de motoarele avionului. Însă preţul, hm, părea mult prea mare pentru această plăcere. Cu toate acestea, am întrevăzut posibilitatea ca aceste căşti să poată contribui la reducerea oboselii şi la o mai mare delectare de a asculta de exemplu muzică în decursul unor zboruri lungi. Apoi am dat peste o reclamă în revista RadCom pentru căştile stereo supresoare de zgomot Fujikon, oferite la un preţ sub 20 de lire sterline. Ei, aşa mai merge! Ce mai încoace şi încolo, le-am cumpărat. (Vezi RadCom, numărul pe octombrie 2005, pagina 98, partea din stânga-jos, firma Waters & Stanton). Căştile Fujikon NC-2 se pot cumpăra cu 18,95 lire sterline, iar modelul flexabil NC-4 la preţul de 19,95 lire sterline. Am mai pus la bătaie o liră şi m-am dotat cu modelul al doilea.
CALITĂŢILE FIZICE
De fapt, acestea sunt nişte căşti stereo de bună calitate, ca atâtea altele. Ele funcţionează bine şi sunt confortabile. Au 32 de ohmi la o putere de ieşire maximă de 60mW PMPO (cine ştie ce înseamnă asta să-mi spună şi mie). Sensibilitatea lor este de 116 dB (pe poziţia OFF) şi de 122 dB (pe poziţia ON). Se vând cu un cablu lung, de peste 150 cm. şi un jac stereo de 3,5 mm. Se primeşte şi un adaptor dublu tip "twin-plug". Însă aspectul important este că ele suprimă zgomotul la 15 dB şi peste acest nivel, la 300 Hz. În practică aceasta înseamnă că zgomotul ambiental de joasă frecvenţă este eliminat. Sunetele normale recepţionate sub nivelul căştii nu sunt suprimate, ceea ce înseamnă că sunetele de joasă frecvenţă dorite nu sunt îndepărtate. Zgomote ambientale eliminate cu cel mai mare succes sunt cele constante, generate de motoare. Printre acestea pot fi amintite uruitul şi vâjâiala motoarelor avioanelor, zgomotul ventilatoarelor, de exemplu în cazul amplificatoarelor, a computerelor, a instalaţiilor de aer condiţionat. Acestea sunt exemplele cele mai evidente, dar cu căştile N-C sunt suprimate chiar şi glasurile exterioare (live sau provenind din televizoare sau aparate de radio BC).
Versiunea flexabilă are articulaţii chiar deasupra celor două pavilioane, ceea ce permite tijei dintre ele să se plieze şi ca totul să încapă uşor în punga cu care este livrată casca. În pungă încape şi adaptorul dublu, precum şi bateriile de rezervă AAA.
ÎN AVION
Efectul este de-a dreptul şocant. Dintr-o dată poţi auzi cu claritate sunetul filmului proiectat pentru pasageri. Este ca diferenţa dintre cretă şi brânză. Cunoaşteţi senzaţia neplăcută resimţită în momentele în care încercaţi să urmăriţi sunetul unui film sau al piesei de jazz preferate şi vă vine greu să distingeţi ceva? Ei bine, de-acum nu mai e nici o problemă!
Eu am suferit o vreme de tinnitus (varianta sâsâitoare), astfel că dau probabil mai mare atenţie aspectelor legate de auz decât alte persoane. Sunt convins că lumea în care trăim devine pe zi ce trece mai zgomotoasă şi că noi cu toţii suntem nevoiţi să acceptăm acest lucru ca pe ceva inevitabil. Rezultatul este o degradare a plăcerii de asculta, dar când este vorba de călătoria cu avionul mă întreb deja în ce măsură zgomotul contribuie la oboseală. După un zbor lung ajungi acasă extenuat ca un câine, deşi toată ziua ai şezut pe scaun, fără să faci absolut nimic. O spun cu mâna pe inimă: recent, după un zbor dus-întors de 11 ore, timp în care am folosit aceste căşti N-C, mă simţeam absolut "uman".
ÎN ETER
Oricine a operat în benzi beneficiind de o antenă de recepţie beverage cunoaşte miracolul pe care îl poate produce ea: deodată poţi copia un semnal care mai înainte se afla sub nivelul de zgomot. Acest lucru este valabil numai atunci când raportul semnal-zgomot este minimal: abia de auzi semnalul, dar nu-l poţi copia. Comutând pe antena beverage raportul semnal-zgomot se îmbunătăţeşte doar cu câţiva decibeli, dar suficient pentru a putea copia semnalul. Anul trecut în Niger de la 5U5Z semnalul transmis de noi a fost mult ameliorat prin folosirea antenei verticale Titanex, dar fără antena beverage cu greu am fi putut face vreo legătură, datorită faptului că aproape toate semnalele se situau sub nivelul zgomotului.
Uitaţi de antenele beverage - folosiţi căştile N-C! Desigur, exagerez. Cel mai indicat ar fi să le putem folosi pe amândouă, dar efectul este similar. Acele semnale marginale sunt atât de frustrante, auzi staţiile chemând, dar ele nu sunt suficient de puternice pentru a le putea şi copia. Puneţi-vă căştile N-C şi ca prin minune zgomotele ambientale de joasă frecvenţă sunt eliminate şi semnalele slabe devin inteligibile. E drept, acest lucru nu se întâmplă de fiecare dată.
Cele mai multe dintre semnale fie că pot fi copiate, fie că în afară de ele nici nu se mai aude altceva in bandă, dar pentru copierea acelor câteva semnale care se află exact la limită căştile N-C reprezintă o salvare magică. În afară de faptul că fac semnalele inteligibile, ele îmbunătăţesc în mod perceptibil calitatea audio. Recepţia este efectiv mai completă, până şi propriile semnale telegrafice din monitorul staţiei sună mai pregnant (şi mai tare) atunci când nu sunt mascate de acele zgomote ambientale de joasă frecvenţă.
CONVINGERE
Da, sunt convins. Aceasta este noua armă secretă pentru orice DX-man sau concursionist. Mergeţi şi cumpăraţi-o acum (nu, nu primesc comision de publicitate …). Este cel mai valoros ajutor de operare de când s-au inventat cheile de manipulare iambice sau programele de logare computerizate.
Dezavantaje? Ei bine, doar unul singur: aceste căşti supresoare de zgomot funcţionează cu o baterie AAA care durează doar 24 de ore aproximativ. Aşa că este indicat să vă obişnuiţi să treceţi cu comutatorul pe poziţia "OFF" atunci când le daţi jos de pe cap. Pentru o călătorie foarte lungă cu avionul (destul de rară pentru majoritatea oamenilor) aceasta nu constituie o problemă - puneţi în căşti o baterie nouă înainte de plecare.
De asemenea, nu este o problemă nici pentru un concursionist, cu o nouă baterie după 24 de ore veţi ajunge la capătul weekend-ului. Pentru uzul obişuit acasă e indicat să lăsaţi căştile pe poziţia "OFF" până când veţi auzi acel semnal marginal care are nevoie de ajutorul prestat de căştile N-C. Atunci când bateria începe să slăbească veţi observa că ledul roşu ON începe să pălească. Odată cu epuizarea bateriei ledul nu se mai aprinde deloc, efectul supresor încetează, dar recepţia audio continuă ca de obicei. În sfârşit, când bateria este complet epuizată veţi auzi nişte păcănituri ori de câte ori căştile sunt comutate pe poziţia "ON".
După cum cred că v-aţi dat deja seama, sunt cât se poate de impresionat. Raportul preţ/beneficiu oferit de căştile supresoare de zgomot nici că ar putea fi mai bun.
(Traducere de YO4PX. Sursă: saitul CDXC reprodus de revista FOCUS)

About Me

My photo
Constanţa, Constanta, Romania

ARHIVA ARTICOLELOR

free counters Stats Copyright©Francisc Grünberg. Toate drepturile rezervate. All rights reserved