Gânduri înaintea DXpediţiei FT5ZM
Prima zi a unei DXpediţii poate constitui o provocare pentru DX-mani, pentru piloţii expediţiei şi pentru operatorii acesteia. Fără îndoială că DX-manii sunt îngrijoraţi, ei se întreabă: «Oare voi putea lucra această expediţie? Cred că banda de 12 metri e deschisă, de ce nu operează ei acolo?
Prima zi a unei DXpediţii poate constitui o provocare pentru DX-mani, pentru piloţii expediţiei şi pentru operatorii acesteia. Fără îndoială că DX-manii sunt îngrijoraţi, ei se întreabă: «Oare voi putea lucra această expediţie? Cred că banda de 12 metri e deschisă, de ce nu operează ei acolo?
Îi pot auzi, dar ei lucrează japonezi – de ce nu pe mine? Pailapul e imens, nu cred că voi reuşi vreodată să mă fac auzit.»
Conturile de e-mail ale piloţilor din America de nord, Europa, Oceania şi Asia se umplu de mesaje pline de îngrijorare. Ei se străduiesc să răspundă nenumăratelor e-mailuri şi îşi spun în gând: «De ce m-oi fi înhămat oare la treaba asta?»
Conturile de e-mail ale piloţilor din America de nord, Europa, Oceania şi Asia se umplu de mesaje pline de îngrijorare. Ei se străduiesc să răspundă nenumăratelor e-mailuri şi îşi spun în gând: «De ce m-oi fi înhămat oare la treaba asta?»
Între timp expediţionarii se luptă să menţină totul în stare de funcţionare şi mai tot timpul sunt morţi de oboseală. Lucruri total neprevăzute le solicită atenţia şi intervenţia. Se întâmplă să fie nevoiţi să facă QRT pe neaşteptate pentru a redirecţiona vreun cablu de alimentare, pentru a instala nişte inele de ferită, pentru a repara un adăpost sau pentru a depista sursa mirosului de arsură.
Într-o zi-două treburile se mai aranjează. DX-manii intră în ritmul expediţiei, se obişnuiesc cu formatul de operare al acesteia şi prind mai multă încredere în şansele lor. Echipa expediţiei reuşeşte să-şi îmblânzească radiofrecvenţa rebelă, să-şi oblige generatoarele să toarcă liniştit, îşi mai trag sufletul şi îşi sincronizează ritmul cu acela al pailapului. Piloţii respiră şi ei ceva mai uşuraţi. A sosit atunci momentul de a se pune întrebarea: «Care e cea mai bună metodă de a lucra această expediţie?»
Vă sugerăm să începeţi prin a ne vizita saitul, să daţi clic pe butonul The DXpedition, apoi pe Propagation şi pe una dintre cele două imagini sau pe textul «Click pe image to use the Propagation Forecast Tools by Stu K6TU». Veţi fi îndrumaţi la Create DX Prediction FT5ZM. (Prin clic pe acest din urmă link se poate ajunge direct la pagina previziunilor - nota mea, YO4PX). Completaţi rubricile cu propriul indicativ, cu careul (locatorul Maidenhead) în care vă aflaţi şi alegeţi configuraţia care se aseamănă cel mai mult cu antenele de care dispuneţi. Daţi clic pe Save şi în câteva secunde vi se va afişa un grafic care conţine previziunile deschiderilor de bandă pentru regiunea dumneavoastră, împreună cu nivelul estimativ al semnalului. Astfel veţi cunoaşte benzile şi orele în care există cele mai bune şanse de a putea lucra FT5ZM.
Planul de frecvenţe
Echipa de pe insula Amsterdam va utiliza o hartă de propagare mai detaliată, care ne permite să vedem deschiderile şi mai amănunţit. Aceasta va fi utilă mai cu seamă pentru a ne informa despre deschiderile care se produc «dedesubtul» altor deschideri. De exemplu, dacă sunteţi o staţie din Statele Unite din districtul zero deschiderea dumneavoastră de la 16.00 UTC în banda de 17 metri se va situa «dedesubtul» unei deschideri pentru Europa care se produce în acelaşi timp. După ce vă veţi afla la locul potrivit în momentul potrivit şi veţi urma prevederile Codului de comportament al DX-manului, veţi beneficia de cele mai mari şanse de a lucra FT5ZM.
Iată câteva lucruri cărora merită să le acordaţi atenţie:
Iată câteva lucruri cărora merită să le acordaţi atenţie:
a.) Vom depune toate eforturile pentru a fi prezenţi pe cât mai multe benzi deschise posibil, dar se poate întâmpla să se producă mai multe deschideri decât cele pe care le putem acoperi cu numărul membrilor echipei şi cu cele opt staţii, mai ales atunci când vom încerca să lucrăm cu mai mult de un mod per bandă.
b.) Ca o componentă a autorizaţiei noastre şi pentru a ne dovedi oaspeţi recunoscători vom da o mână de ajutor la unele dintre sarcinile şi obligaţiile zilnice ale personalului bazei de pe ins. Amsterdam. Vom deveni pe timpul expediţiei membri ai comunităţii lor. Deocamdată nu ştim perioadele şi durata acestei participări, în afară de faptul că ea nu va fi din cale afară de solicitantă.
c.) Cele două locaţii de operare se află la o distanţă de 1,6 km între ele. Pe timpul nopţii circulaţia între cele două locaţii este interzisă. Este posibil să nu putem parcurge drumul nici în timpul zilei fără însoţitor.
d.) Sarcinile de rutină ale DXpediţiei trebuie îndeplinite, inclusiv alimentarea generatoarelor, întreţinerea antenelor, curăţirea adăposturilor, prepararea hranei, deplasarea proviziilor şi soluţionarea problemelor neprevăzute.
Oricare dintre aspectele de mai sus este în măsură să întrerupă operarea noastră. Din cauza obligaţiilor noastre este posibil să nu apărem în eter pe o anumită bandă decât pentru câteva ore, deşi ea este deschisă. Dar credem că rezolvarea problemelor care se află la originea întreruperilor este necesară, iar operarea pe o bandă - chiar dacă numai şi pentru o perioadă scurtă - este mai bună decât absenţa noastră totală de pe acea bandă. Sperăm că sunteţi de acord cu noi.
Piloţii noştri se vor strădui să vă ajute şi să ne ajute. Ne vom afla în legătură regulată cu ei. Comentariile şi observaţiile dumneavoastră constructive adresate lor vor fi binevenite, dar s-ar putea ca ei să nu poată răspunde tuturor e-mailurilor pe care le vor primi. Ei NU vor deţine informaţii despre loguri şi QSO-uri. Vă rugăm NU-I CONTACTAŢI în probleme legate de indicative greşite sau absente din logul online.
Suntem extrem de recunoscători pentru interesul şi sprijinul primit din partea comunităţii radioamatorilor. Acum a sosit momentul pentru a face la rândul nostru tot ceea ce suntem în stare pentru a le răsplăti.
73 şi la reauzire de pe insula Amsterdam!
(Sursă: saitul expediţiei, foto Pierre Lipere, OPDX, DX-World Net, QRZ.com)
Vasul Braveheart având la bord membrii expediţiei va ridica ancora din portul Fremantle, Australia la 15 ianuarie 2014. Călătoria pe mare va dura 9 zile, cu data estimativă a sosirii 24 ianuarie. Operaţiunile de debarcare vor începe de îndată ce starea mării şi a vremii le vor permite. Din momentul în care se va afla pe uscat echipa va avea la dispoziţie 18 zile pentru instalara staţiilor şi a antenelor, activitatea în eter, demontare şi plecare. Drumul retur spre Fremantle va dura din nou circa 9 zile, cu sosirea estimativă în 23 februarie 2014. Echipa va fi activă în benzile de la 160 la 10 metri în SSB, CW şi RTTY. QSL fie via N2OO, fie direct, prin OQRS/ClubLog sau prin birou. În timpul călătoriei spre insulă expediţionarii vor fi activi cu indicativul VK6FZM/MM, iar traseul lor va putea fi urmărit aproape în timp real pe saitul expediţiei la această adresă.
Vasul Braveheart având la bord membrii expediţiei va ridica ancora din portul Fremantle, Australia la 15 ianuarie 2014. Călătoria pe mare va dura 9 zile, cu data estimativă a sosirii 24 ianuarie. Operaţiunile de debarcare vor începe de îndată ce starea mării şi a vremii le vor permite. Din momentul în care se va afla pe uscat echipa va avea la dispoziţie 18 zile pentru instalara staţiilor şi a antenelor, activitatea în eter, demontare şi plecare. Drumul retur spre Fremantle va dura din nou circa 9 zile, cu sosirea estimativă în 23 februarie 2014. Echipa va fi activă în benzile de la 160 la 10 metri în SSB, CW şi RTTY. QSL fie via N2OO, fie direct, prin OQRS/ClubLog sau prin birou. În timpul călătoriei spre insulă expediţionarii vor fi activi cu indicativul VK6FZM/MM, iar traseul lor va putea fi urmărit aproape în timp real pe saitul expediţiei la această adresă.
Ultima oră
24
ianuarie 2014
Este
ora locală 22.30 pe insula Amsterdam şi membrii echipei au parte în sfârşit de
un pic de odihnă. Ei au ajuns pe insulă astăzi dimineaţa la orele 5.30 după o
traversare relativ dificilă, fără să se poată odihni ca lumea la bordul
vasului. Primirea a fost extrem de călduroasă, iar ajutorul primit din partea
personalului de pe insulă a fost foarte preţios. Mobilizarea tuturor a permis
terminarea operaţiunii de descărcare. Instalarea a inceput în locaţia Mataf,
dar în ceea ce priveşte locaţia Antonelli lucrurile sunt mai complicate, dat fiind că aceasta este relativ mai depărtată, iar accesul este dificil.
Conform
estimărilor apariţia vreunei staţii în eter nu va fi posibilă mai devreme de 24
de ore din acest moment. (După sursa
DX-World.net se estimează totuşi că există posibilitatea unei activări deja
între 13:00 şi 19:00 UTC - nota mea, YO4PX)
Întreaga
echipă va petrece o noapte liniştită. Le dorim odihnă plăcută şi mult noroc
pentru ziua de mâine!
(Sursă:
FM5CD via Clipperton DX Club)
25
ianuarie 2014
Mai
e cale lungă până în momentul ieşirii în eter. Terenul este foarte dificil
pentru montarea antenelor. Este vorba de circa 60 de centimetri de iarbă uscată
deasupra rocilor de origine vulcanică. Conform lui Jerry, WB9Z, membru al
echipei, aceasta este una dintre cele mai dificile DXpediţii, dacă nu chiar cea
mai dificilă, la care a participat. Întreaga echipă este epuizată după o zi
extrem de grea. Toate generatoarele sunt montate, dar a mai rămas încă foarte
mult de făcut. Echipa estimează că nu va putea începe activitatea mai devreme
de mâine 25 ianuarie la orele 07:00.
(Sursă: DX-World.net)
27 ianuarie 2014
Primele imagini trimise de expediţionari (Surse: TAAF, Facebook)
(Sursă: DX-World.net)
27 ianuarie 2014
Primele imagini trimise de expediţionari (Surse: TAAF, Facebook)
Înainte de plecare
Braveheart porneşte spre insula Amsterdam
Descărcarea echipamentelor
Locaţia de operare Mataf
Până la locaţia de operare Antonelli un drum dificil de parcurs
Operând din Antonelli
30 ianuarie 2013
Noi fotografii de pe insula Amsterdam realizate de Nodir EY8MM
(Sursă: www.amsterdamdx.org/Facebook)
La bordul vasului Braveheart apropiindu-se de ins. Amsterdam
Locaţia Antonelli
LA6VM asamblează o antenă Yagi în locaţia Antonelli
Un transiver Elecraft în acţiune
VA3DX, UA3AB, HK1R şi K9CT operând în locaţia Antonelli
Locaţia Mataf
Antene Yagi în locaţia Mataf
VE7CT şi N6HC operând în locaţia Mataf
2
februarie 2014
Activitate în RTTY
Astăzi
Ralph K0IR a început activitatea în RTTY. Staţia semnalată nu era un pirat.
Echipa va continua să lucreze în acest mod până la încheierea operaţiunii.
3
februarie 2014
Când
vom face QRT?
Mulţi ne-au pus întrebarea când va face FT5ZM QRT. Astăzi liderul expeiţiei K0IR ne
informează prin intermediul pilotului-şef NV9L:
«Vom
începe demontarea echipamentelor din locaţia Antonelii în dimineaţa zilei de 12
februarie (ora noastră). Locaţia Mataf va mai funcţiona puţin în 12 februarie,
dar vom face QRT în cursul aceleiaşi zile.»
4 februarie 2014
Noi fotografii de pe ins. Amsterdam
4 februarie 2014
Noi fotografii de pe ins. Amsterdam
13
februarie 2014
DXpediţia
a făcut QRT în 12 februarie 2014, cu ultima legătură înscrisă în log la orele
02:20. S-au realizat în total 170010 QSO-uri.
Mesaj
de la bordul vasului:
La
orele 05:20 toţi membri echipei se află deja în siguranţă la bordului lui
Braveheart. Echipajul asigură barca pe punte în vreme ce francezii fac semne
de despărţire de pe ţărm. În spatele lor se formează o puternică furtună, care
va face marea agitată, dar va genera şi un vânt favorabil care să-i împingă spre Perth (Australia).
Un
alt mesaj sosit de la autorul G7VJR, autorul ClubLog-ului anunţă că contul
PayPal pentru FT5ZM este momentan blocat, ceea ce împiedică folosirea
solicitărilor de QSL-uri prin OQRS. Se aşteaptă curând noi veşti prin
DX-World.net şi prin canalele media Twitter, Facebook şi Google+
Problema a fost soluţionată! Folosiţi cu încredere OQRS si PayPal pentru sprijinirea materială a acestei expediţii memorabile.
Problema a fost soluţionată! Folosiţi cu încredere OQRS si PayPal pentru sprijinirea materială a acestei expediţii memorabile.
În
afară de opţiunea OQRS QSL-urile se pot obţine şi pe calea clasică prin
managerul
Bob Schenck N2OO
P.O.
Box 345
Tuckerton,
N.J. 08087
U.S.A.
Felicitări
tuturor staţiilor YO care au lucrat expediţia pe insula Amsterdam. În speranţa
că cele trei articole publicate pe această temă au fost utile multe 73 şi
succes în viitoarele expediţii vă urează
Alte articole despre această activitate:
DXpediţie majoră pe insula Amsterdam FT5/Z (publicat în aprilie 2013)
Drumul spre ins. Amsterdam, DXpediţia FT5ZM ian.-feb. 2014 (video cu transcriere tradusă, publicat în august 2013)