Îndrăzneşte să-ţi imaginezi
Un editorial cu supratitlul «Al doilea secol» a fost publicat în revista QST din ianuarie 2020 sub semnătura lui Howard E. Michel WB2ITX, prim-director executiv al ARRL, asociaţia radioamatorilor din Statele Unite. Editorialul se intitulează «Îndrăzneşte să-ţi imaginezi cum va arăta ARRL şi radioamatorismul în şi după 2025. Îndrăzneşte să-ţi imaginezi schimbarea». Putem să nu împărtăşim în totalitate ideile din articol, dar cred că merită să le acordăm atenţie, ca acelea ale unui radioamator aflat într-o funcţie importantă a unei mari organizaţii, care nu se limitează la evaluarea şi administrarea unor probleme ale prezentului imediat, existente în asociaţia sa şi din radioamatorism în general, ci îşi proiectează imaginaţia spre anii care vin şi spre generaţiile care urmează să preia ştafeta de la veteranii de astăzi. Iată mai jos în traducere extrase din articolul său. (nota mea, YO4PX)
Vă imaginaţi întâlnirile lunare ale cluburilor locale, hamfest-urile cu talciocuri, radioamatorii care citesc revista QST de la prima la ultima pagină, taclalele în eter şi concursurile – acţiuni la care participă colegi care vi se aseamănă? Poate că vă imaginaţi toate aceste cunoscute activităţi duse la îndeplinire de versiuni mai tinere ale persoanei dumneavoastră.
Însă lumea s-a schimbat. Oamenii sunt ocupaţi cu o mulţime de treburi – să-şi construiască cariere, să-şi întemeieze familii, să restituie ceva comunităţilor lor. Timpul liber este limitat. Ei preferă personalizarea şi se aşteaptă să relaţioneze cu lumea în condiţiile, în modalităţile şi în termenele stabilite de ei înşişi. Radioamatorii mai tineri nu sunt numai versiuni mai tinere ale dumneavoastră sau ale mele. Ei au crescut într-o lume diferită. Datele ne relevă că 54% din actualii noştri membri deţin o autorizaţie de radioamator Extra Class, dar din rândul amatorilor ne-membri 75% aparţin clasei Tehnicienilor. Dar nu numai clasele lor de autorizare diferă, ci şi lucrurile de care ei sunt interesaţi. Demografia lor este diferită. Ei sunt diferiţi, ei doresc alte lucruri. Primesc e-mailuri de la membri care se plâng că revista QST este prea orientată spre tehnică, alte mailuri îmi spun că, dimpotrivă, revista este insuficient de tehnică. Membrii se plâng că benzile «lor» sunt năpădite de concursuri, alte mesaje sugerează să extindem concursurile şi diplomele.
Sunt sigur că aţi înţeles. Putem încerca să modelăm viitoarea generaţie de radioamatori pe potriva imaginii noastre - ori să-i acceptăm pe noii amatori aşa cum sunt. ARRL trebuie să-i accepte aşa cum sunt. Acum ne organizăm concepţiile în jurul abordării «pe verticală», ceea ce va permite ARRL-ului să ofere fiecărui membru ceea ce doreşte. V-am pomenit deja despre anumite iniţiative – revista On the Air (În eter) şi Lifelong Learning (A învăţa toată viaţa) – cu care ARRL intenţionează să se adreseze noilor radioamatori. Plănuim să dezvoltăm noi produse şi servicii prin această abordare verticală. Voi propune alte abordări Comitetului în ianuarie, cum ar fi Radiosport, Experimentatori şi Comunicaţiile de urgenţă. (Sunt deocamdată doar titluri provizorii). […]
Dorim să relaţionăm cu radioamatorii şi prin intermediul cluburilor locale. ARRL va angaja în 2020 un coordonator naţional al cluburilor, a cărui sarcină va fi să creeze pentru cluburi noi modalităţi de a se organiza şi de a funcţiona. Vom continua să sprijinim cluburile tradiţionale, cluburi care organizează întâlniri lunare pentru administrare şi evenimente sociale, coordonează activităţile Field Day ale ARRL etc. Însă cluburile tradiţionale nu reprezintă viitorul cluburilor. Acum tinerii se alătură cauzelor, nu cluburilor. Noi vom pune accentul pe căi creative şi pe o infrastructură pe care membrii s-o poată folosi pentru a se organiza ei înşişi potrivit dorinţelor lor şi să întreprindă acele activităţi pe care ei le consideră semnificative. Eu întrevăd aceste noi cluburi ca fiind organizate în sprijinirea unor evenimente speciale, cum ar fi de pildă maratonurile; în implicarea în educaţia STEM (acronim de la Science, Technology, Engineering, Mathematics, plan de învăţământ bazat pe ideea educării studenţilor în cele patru discipline specifice printr-o abordare interdisciplinară aplicată. În loc de a preda cele patru discipline ca materii separate şi distincte STEM le integrează într-o paradigmă educaţională coezivă bazată pe aplicaţii din lumea reală – nota mea, YO4PX); sau pregătirea pentru situaţii de calamităţi. Astfel de cluburi există deja, însă ele sunt nevoite să se conformeze unui set de reguli concepute pentru cluburile tradiţionale. Putem să eliminăm oare acele reguli şi să le oferim un sprijin real? Pentru asta conducerile cluburilor ar putea să încerce abordarea «verticală». ARRL ar putea să le ofere instructaj în abilităţi organizatorice, cum ar fi administrarea unei întruniri sau a unei prezentări eficiente.
Acestea sunt doar gândurile mele. Pentru a le implementa comitetul ARRL urmează să le evalueze pentru a le aproba. Dacă consideraţi că ele sunt corecte, dacă credeţi că viziunea pe care am creionat-o pentru 2020 este corectă daţi-mi de ştire.
Howard E. Michel WB2ITX
(Documentare, comentariu introductiv, traducere şi prezentare de YO4PX. Sursă: ARRL, QST)
Alte articole despre cluburi şi lideri
Liderul (ianuarie 2010)
Zece idei pentru o viaţă de club mai sănătoasă (august 2010)
Non-clubul (aprilie 2013)
Trăsăturile liderului (august 2015)
Îngrijorarea preşedintelui: cum predăm ştafeta? (august 2017)
Liderii şi viziunile lor (septembrie 2017)
* * *
Înapoi la pagina principală