Liderul
de Norm Fusaro W3IZ, manager de club afiliat la ARRL
Traducere de Francisc Grünberg, YO4PX, cu aprobarea autorului
Traducere de Francisc Grünberg, YO4PX, cu aprobarea autorului
Felicitări. Tocmai ai fost ales într-o funcţie de conducere a radioclubului tău. Poate eşti membru al Consiliului de administraţie, sau faci parte dintr-o comisie a clubului, poate ai fost desemnat organizatorul principal al unei acţiuni, cum ar fi un simpozion sau o activitate Field Day. Alte sarcini de lider ar putea consta de pildă din constituirea unei echipe voluntare de examinatori, sau organizarea cursurilor destinate promovării unui grup de radioamatori la o clasă superioară de autorizare.
Oricare ar fi responsabilităţile care îţi incumbă în noua funcţie, fapt este că membrii asociaţiei tale au acum privirea aţintită asupra TA, aşteptând să-i îndrumi spre îndeplinirea unei serii de obiective. Şefia nu este un concurs de popularitate. În decursul mandatului tău se vor găsi oameni care nu vor fi mulţumiţi de deciziile luate. Acesta este un lucru regretabil, dar un lider trebuie să facă lucrurile cele mai utile asociaţiei. Încercarea de a-l mulţumi pe fiecare este sortită eşecului şi va avea doar darul de a-i îndepărta pe cei care au cu adevărat ceva de oferit comunităţii. Aceasta nu înseamnă că, fiind lider, trebuie să-i calci în picioare pe ceilalţi. Există întotdeauna căi diplomatice pentru a introduce schimbările. În calitate de lider eşti un campion al Schimbării. A merge mereu pe aceeaşi cale bătătorită nu înseamnă a conduce, ci doar a repeta erorile comise de alţii. Nu că ar fi neapărat greşite drumurile pe care s-a mers anterior, dar liderul adevărat este cel care va căuta căile pentru a face lucrurile mai bine. A găsi modalităţile pentru a le ajusta un pic, pentru a le rafina, pentru a le adapta, cum vreţi să-i spuneţi - aceasta este misiunea liderului. Ca lider nu vei putea avea soluţii la toate problemele, deci menţine-ţi mintea deschisă la ideile noi venite din partea membrilor tăi. Decât să procedezi "aşa cum am făcut întotdeauna", caută calea de a le face mai bine. Acea cale nu va fi "calea ta", nici "calea mea", ci calea cea mai bună. Stimulează-ţi membrii să găsească noi abordări la provocările întâlnite în drum. Un lider eficient este cel ai cărui oameni au sentimentul că au acţionat pe cont propriu. Fii inovativ, dar nu impune. Influenţează, dar nu pretinde. Inspiră-ţi echipa să ia proiectul în propriile mâini şi să-l ducă la îndeplinire după cum ştie mai bine.
Oricare ar fi responsabilităţile care îţi incumbă în noua funcţie, fapt este că membrii asociaţiei tale au acum privirea aţintită asupra TA, aşteptând să-i îndrumi spre îndeplinirea unei serii de obiective. Şefia nu este un concurs de popularitate. În decursul mandatului tău se vor găsi oameni care nu vor fi mulţumiţi de deciziile luate. Acesta este un lucru regretabil, dar un lider trebuie să facă lucrurile cele mai utile asociaţiei. Încercarea de a-l mulţumi pe fiecare este sortită eşecului şi va avea doar darul de a-i îndepărta pe cei care au cu adevărat ceva de oferit comunităţii. Aceasta nu înseamnă că, fiind lider, trebuie să-i calci în picioare pe ceilalţi. Există întotdeauna căi diplomatice pentru a introduce schimbările. În calitate de lider eşti un campion al Schimbării. A merge mereu pe aceeaşi cale bătătorită nu înseamnă a conduce, ci doar a repeta erorile comise de alţii. Nu că ar fi neapărat greşite drumurile pe care s-a mers anterior, dar liderul adevărat este cel care va căuta căile pentru a face lucrurile mai bine. A găsi modalităţile pentru a le ajusta un pic, pentru a le rafina, pentru a le adapta, cum vreţi să-i spuneţi - aceasta este misiunea liderului. Ca lider nu vei putea avea soluţii la toate problemele, deci menţine-ţi mintea deschisă la ideile noi venite din partea membrilor tăi. Decât să procedezi "aşa cum am făcut întotdeauna", caută calea de a le face mai bine. Acea cale nu va fi "calea ta", nici "calea mea", ci calea cea mai bună. Stimulează-ţi membrii să găsească noi abordări la provocările întâlnite în drum. Un lider eficient este cel ai cărui oameni au sentimentul că au acţionat pe cont propriu. Fii inovativ, dar nu impune. Influenţează, dar nu pretinde. Inspiră-ţi echipa să ia proiectul în propriile mâini şi să-l ducă la îndeplinire după cum ştie mai bine.
LIDERUL TREBUIE SĂ FIE INTEGRU
Managerii sunt cei care ajung corect la o ţintă, în vreme ce liderii sunt cei care fixează ţinta corectă. (Warren Bennis, Ph.D. "A deveni lider")
Pentru a fi un bun lider cel investit în funcţie trebuie să câştige încrederea membrilor. Încrederea este inspirată de acţiuni. Deschiderea faţă de oameni şi corectitudinea în relaţiile cu ei sunt cele mai bune căi de a le câştiga încrederea. Nimeni nu se va încrede într-un lider care minte sau nu reacţionează onest. Oamenii vor deveni sceptici la auzul organizării unor şedinţe de taină, restrânse sau cu uşile închise. Evită cu orice preţ acest tip de comportament. El va duce inevitabil la eşecul chiar şi celei mai bine-intenţionate persoane.
Tu şi echipa ta v-aţi angajat faţă de club să duceţi la îndeplinire o sarcină. Nu are nici o importanţă dacă funcţia este voluntară sau retribuită; promisiunea trebuie respectată. Ca lider va trebui să delegi sarcini şi responsabilităţi. Fii concret şi explicit. Va trebui să şi evaluezi rezultatele. Fă-o cinstit şi nu-i învinovăţi pe alţii pentru lucrurile nereuşite.
Un bun lider va vedea întotdeauna partea plină a paharului. Evită cinismul şi negativismul, pentru că aceasta îţi va submina realizarea obiectivelor.
IMPLICAREA
Nu poţi obţine ataşament fără implicare. Pune aceste cuvinte pe hârtie, subliniază-le, încercuieşte-le, prinde-le între ghilimele: fără implicare nu există ataşament.
(Stephen Covey)
Radioclubul tău se compune din oameni. Oamenii sunt individualităţi distincte, fiecare persoană are ceva unic de oferit grupului. Ca lider al organizaţiei îţi va reveni misiunea de a identifica talentele şi de a delega sarcinile care vor realiza scopurile clubului. Membrii individuali ai clubului tău au şi ei nevoile lor proprii. Presupunând că necesităţile vitale de bază - mâncare, adăpost, îmbrăcăminte - sunt satisfăcute, să vedem care sunt necesităţile de altă natură. Toţi oamenii simt nevoia de a aparţine, de a fi recunoscuţi, de a învăţa, de a realiza ceva şi de a exprima idei sau opinii.
Concentrându-te asupra oamenilor tăi vei realiza obiectivele organizaţiei. Pe de altă parte, dacă te vei concentra exclusiv asupra obiectivelor, şi nu asupra membrilor, nu vei beneficia de sprijinul oamenilor, care e necesar îndeplinirii misiunii, ceea ce va conduce inevitabil la un eşec pe toată linia.
Membrii clubului tău doresc să participe la activităţi. Chiar şi cele mai introvertite persoane doresc în secret să fie implicate, dar ele aşteaptă să fie invitate la participare.
Cauţi oameni pentru acţiuni necesare unui eveniment? Trimiterea unui convocator care trebuie semnat va produce un rezultat extrem de modest. Du-te la oameni şi întreabă-i dacă ar fi dispuşi să dea o mână de ajutor la o anumită treabă.
"Bob, n-ai vrea să ne ajuţi la lipitul etichetelor cu adrese pe plicurile cu fluturaşii despre simpozion?" Sau: "Mary, ai putea fi persoana de contact la care să se înscrie noii radioamatori pentru următorul examen de autorizare?"
Acestea sunt treburi concrete, pentru care sunt solicitaţi oameni în carne şi oase, nu nişte nume pe o listă. Cerându-le să participe le satisfaci nevoia de a aparţine, de a realiza câte-ceva şi, probabil, de a învăţa câte-ceva. Până şi simpla sarcină de a lipi etichete îl poate iniţia pe cineva în procedura de producere computerizată a circularelor şi a etichetelor dintr-o bază de date. Nu poţi afla nimic fără să pui întrebări.
În plus, recunoscând meritele acestor persoane individuale în realizarea întregului proiect, începe întotdeauna cu cele mai modeste contribuţii. Punându-i pe autorii lor în fruntea listei le vei acorda importanţă şi vei evita să le minimalizezi contribuţia.
ENUNŢAREA OBIECTIVELOR
Scopurile clubului trebuie comunicate fiecărui membru. Comisiile clubului ar trebui să-şi enunţe şi ele obiectivele. Aceste declaraţii ar trebui să definească limpede misiunea grupului şi ţintele pe care şi le-a fixat. Declaraţia ta poate să se limiteze chiar şi la o singură propoziţie, de pildă: "Misiunea acestui club este aceea de a ne distra". Frankford Radio Club din Philadelphia are un slogan cât se poate de simplu: "Eficienţă prin competiţie". Fiind un club de concurs, sloganul său spune cam tot ce trebuie spus.
Oricare ar fi misiunea grupului, pune-o pe hârtie şi transmite-o tuturor. Ţine-o la îndemână şi reciteşte-o frecvent. Nu pierde din vedere enunţul, care sintetizează sensul însuşi al asocierii individualităţilor. Liderii eficienţi vor găsi în permanenţă căi noi pentru a-şi face cunoscută viziunea asupra administrării asociaţiei.
NĂZUINŢA SPRE PERFECŢIUNE
Calitatea vieţii unei persoane se află în raport direct proporţional cu năzuinţa sa spre perfecţiune indiferent de domeniul strădaniilor sale. (Vincent T. Lombardi)
Întotdeauna fă ceea ce faci pe cât poţi de bine, iar din partea altora nu accepta vreodată mai puţin decât maximumul posibilităţilor lor. Cheia succesului în această privinţă este la îndemână: împuterniceşte-i pe oamenii tăi. Nu-ţi administra echipa la milimetru. Fixează doar ţinte şi repere, iar oamenii tăi vor găsi metode ingenioase de a ajunge la ele. Niciodată "destul de bine" nu este suficient de bine.
ACCEPTAREA RESPONSABILITĂŢILOR
Nimeni nu va deveni un mare lider dacă va dori să facă el singur totul, sau va încerca să-şi însuşească toate meritele. (Andrew Carnegie)
Asumă-ţi proiectul. Acesta nu este ceea ce vor "ei" să se realizeze sau ceea ce a decis "Consiliul de administraţie". Este ceea ce trebuie realizat şi pe care "noi" îl vom realiza. Însuşeşte-ţi misiunea şi îndeplineşte-o. Nimeni nu va da ascultare unei persoane indecise. Un lider adevărat va prelua comanda, se va inspira din forţa echipei şi va lua deciziile necesare. Dacă lucrurile ies prost, un lider îşi va asuma responsabilitatea pentru eşec şi nu-i va învinovăţi pe alţii. Liderii nu-şi arogă succesele, liderii recunosc contribuţia întregii echipe.
CREEAZĂ ENTUZIASM
Vei face poate lucruri nebuneşti, dar fă-le cu entuziasm. (Colette)
Condu dând exemplu personal. Entuziasmul tău în privinţa proiectului trebuie să fie contagios. "Acesta va fi cel mai grozav eveniment dintre toate." Spune-o şi fii încredinţat de ceea ce spui. Evită sarcasmul şi comentariile negative.
Nu ţi-ai câştigat funcţia la loterie sau pentru că ar fi tras cineva de tine s-o accepţi. Ţi-ai asumat treaba de bunăvoie, pentru că ai dorit ca ea să fie încununată de succes. Îţi aminteşti de prima parte a acestui text, unde spuneam că nu vei putea mulţumi pe toată lumea? Se prea poate ca acest lucru să fie adevărat, dar dacă ai în grup un ghiţă-contra care încearcă să submineze operaţiunea, pentru ca, în cazul unui eşec, să poată spune ulterior "v-am spus eu că nu e bine aşa", va trebui probabil să stai de vorbă cu persoana respectivă şi să afli concret ce anume i se pare că este greşit în proiect. Este necesar să încerci să generezi entuziasm la nivel personal. Desigur că nu te poţi aştepta ca persoana în cauză să-ţi sară imediat în braţe şi să ţi se alăture trup şi suflet, dar vei reuşi poate să neutralizezi abordarea sa negativistă.
MENŢINE-TE MEREU POZITIV
Sărbătoreşte victoriile, indiferent cât sunt ele de mărunte şi nu te abandona negativismului. Dacă acum nu a reuşit o anumită treabă, priveşte eşecul ca pe o ocazie de a face lucrurile mai bine data viitoare. Avem darul de învăţa din greşelile noastre, la fel ca şi din succesele noastre. Un bun lider trebuie să aibă umilinţa de a admite că ceva nu a reuşit, trăgând totodată învăţăminte din aceasta. Încurajează activitatea şi anticipează schimbările. Să ai mereu un "plan B" la îndemână, pentru cazul în care ar interveni ceva neprevăzut în desfăşurarea planului iniţial.
CONSTRUIEŞTE RELAŢII
Celui care nu dă importanţă adevărului în chestiuni mărunte nu-i poţi acorda încredere nici în chestiuni importante. (Albert Einstein)
Tot ceea ce făptuim în viaţă este dependent de relaţiile pe care le construim cu alţi oameni. Am spus mai devreme că cluburile se compun din oameni. Ca lider va trebui să construieşti relaţii cu fiecare membru al clubului tău. Fiecare dintre ei are ceva de oferit. Evită să ai membri "preferaţi" sau să-ţi creezi o clică. Liderii adevăraţi nu caută să fie veneraţi.
Ca nou lider s-ar putea să fii nevoit să repari anumite relaţii deteriorate. Aceasta cere un anumit tact şi în cele mai multe dintre cazuri nu se realizează de pe o zi pe alta. Cu adevărat, timpul vindecă toate rănile. Primul pas în acest tip de situaţii este acela de a întinde o mână prietenească şi de a recunoaşte că, deşi nu a existat vreo rea-intenţie, lucrurile nu au mers chiar aşa cum trebuie. Fă un efort concertat pentru a ieşi din impasul existent şi cere-ţi scuze pentru orice s-ar fi întâmplat în trecut. Ia exemplu de la chinezul din antichitate, care a folosit aur pentru a umple crăpăturile unui vas spart, făcându-l astfel mai valoros decât fusese înainte.
Unicitatea fiecărei individualităţi este motorul clubului tău. Dacă toată lumea ar fi la fel grupul ar fi disfuncţional. Preţuieşte diversitatea şi foloseşte diferitele puncte de vedere pe care fiecare le are de oferit.
Oamenii nu sunt nişte obiecte care pot fi puse într-un raft şi ulterior restituite. Trebuie să lucrăm în permanenţă la întreţinerea relaţiilor, atât în vieţile noastre cât şi în clubul nostru. Aceasta înseamnă că trebuie să acordăm atenţie obligaţiilor pe care le avem faţă de familia noastră, faţă de locul nostru de muncă şi de alte organizaţii în care suntem implicaţi şi să respectăm şi angajamentele altora. Echilibrul, acesta este secretul priorităţilor.
DISTREAZĂ-TE
Condu oamenii şi inspiră-i. Nu încerca să-i administrezi şi să-i manipulezi. Un inventar poate fi administrat, dar oamenii trebuie conduşi. (Ross Perot)
Ca lider va trebui să-ţi asumi riscuri şi să înfrunţi status quo-ul. Uneori vei ajunge să-i superi pe unii. Câtă vreme vei continua să construieşi relaţii puternice cu membrii clubului tău nu îl vei înstrăina pe niciunul dintre ei. Ideea unui club este acela de a te distra. Chiar şi pe cei mai serioşi oameni îi îmbucură o pauză şi puţin amuzament. Întreţine un simţ al umorului şi învaţă-te să râzi de propriile-ţi greşeli. Liderii nu sunt nişte zei. Ei sunt oameni la fel ca toţi ceilalţi membrii ai clubului. Deci, nu te lua mult prea în serios. Răsplata unui bun lider este invitaţia de a face faţă următoarei provocări.
SUMAR
· Respectă oamenii - dobândeşte încredere
· Fixează ţeluri
· Comunică eficient
· Năzuieşte spre perfecţiune - acceptă responsabilităţi
· Sărbătoreşte victoriile - învaţă din greşeli
· Creează entuziasm - menţine-te pozitiv
· Încurajează activitatea
· Construieşte şi întreţine relaţii
* * *